Recensie: De piraten! Alle buitenbeentjes aan boord, Sony Pictures

de piratenHijs de zeilen en maak een hilarische reis vol grappen en grollen met de buitenbeentjes van de wereldzeeën in De Piraten! Alle buitenbeentjes aan dek, de nieuwste animatiefilm van Sony Pictures Home Entertainment. De film komt uit de studio van Aardman, de makers van onder andere Wallace and Gromit en natuurlijk Chicken Run. De combinatie van Aardman en Sony is een gouden greep: de humor is om van te smullen.

In De Piraten! Alle buitenbeentjes aan boord volgen we het verhaal van een flamboyante piratenkapitein, die de harten van zijn bemanning goed weet te veroveren, maar wie het maar niet lukt om een gewaagde kapitein te zijn. Niemand is bang voor hem, en een schat binnenslepen wil ook maar niet lukken… Dat komt niet alleen door het zachte karakter van de beste man, maar ook door zijn onhandige bemanning. Maar: de grote ‘piraat van het jaar’-verkiezing komt er weer aan, en dit jaar wil hij toch écht winnaar worden, en zijn rivalen Black Bellamy en Langzwaard Liz verslaan.

Als hij per ongeluk een jonge wetenschapper redt kan het tij keren. De papegaai van de kapitein blijkt namelijk een zelfzame dodo te zijn. Zo zeldzaam zelfs, dat ze uitgestorven waren gewaand. Dat is dus veel geld waard. Maar: dan moet hij heulen met de vijand. De meest gevreesde vijand van iedere piraat zelfs: de koningin van Engeland. Een verschrikkelijk monster, ze kent namelijk absoluut geen genade.

De Piraten! Alle buitenbeentjes aan boord heeft echter één groot nadeel. De film heeft als kenmerk 6 jaar of ouder. Die indicatie is ook zeker nodig. Ik denk zelfs, dat kinderen het pas echt gaan waarderen als ze nóg ouder zijn. De humor van de film is namelijk zwart van het donkerste soort. Sarcastisch, scherp en vaak heb je d’r ook wel wat achtergrondkennis voor nodig van die tijd: hoe zat ’t met de piraten, welke landen werken samen, welke niet? Voor kinderen vanaf een jaar of zes is de film zeker leuk (het gaat immers over piraten, en d’r zitten echt wel een paar leuke momenten voor ze in) maar kinderen van een jaar of negen zullen d’r echt van kunnen smullen. Naast de originele versie (met stemmen van High Grant, Selma Hayek en Jeremy Piven) werken in de Nederlandse versie respectievelijk Daniel Boissevain, Nicolette Kluijver en Jeroen van Inkel mee als Piraat Kapitein, Langzwaard Liz en Black Bellamy.

De Piraten! Alle buitenbeentjes aan boord, Sony Pictures Home Entertainment

Tijdsduur: xxx minuten, Avonturenfilm.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. xxx euro), Blu-ray (ca. xxx euro)