Recensie: De overgave van Floor, Renee van Amstel

Floor is de hoofdrolspeelster van het boek, maar dat had je uit de titel al begrepen. Ze werkt als high potential bij een telecombedrijf. Ze is begin dertig (wat op zich best oud is voor een high potential), leuk om te zien, en heeft humor. Op een feestje ontmoet ze Rick, een paar jaar ouder, aantrekkelijk en als registeraccountant bezig met een veelbelovende carrière. De vonk slaat snel over, en hun relatie heeft een vliegende start. Rick is in alle opzichten de ideale man: aantrekkelijk, succesvol, lief en attent. Ze hebben grenzeloze seks.

Al snel ontdekt Floor dat Rick een fascinatie heeft voor sm. Het begint met de simpele mededeling tijdens een vrijpartij dat hij wil dat ze alles voor hem doet. Daarna geeft hij haar steeds meer en intiemere opdrachten. De grens van Floor wordt steeds verder verlegd. Ze doen dingen waarvan Floor nooit gedacht had ze te zullen doen, maar ze doet het met verbazing, zonder terughoudendheid en met de steeds sterker wordende vraag waar haar eigen grenzen liggen…

De overgave van Floor is een boek in het toenemende aantal erotische romans. In tegenstelling tot een boek als Crossfire ligt de nadruk van dit boek veel meer op de toenemende intensiteit van het dominante gedrag van Rick, en de onderdanigheid van Floor. De karakters Rick en Floor worden daarbij een beetje op de achtergrond gehouden. Floors interesse in het onbekende en de onderdanigheid van haar rol in de relatie blijkt haar prima te liggen, en steeds verder laat ze zich gaan.

De erotische scènes van het boek zijn heel open en eerlijk omschreven, soms zelfs met een vleugje humor. Daardoor wordt het nergens echt schokkerend of banaal, wat een sterk punt is van dit boek. De nadruk ligt bovendien eerder op de psychologische kant van sm, en minder op de fysieke aspecten – hoewel ook die aan bod komen uiteraard. Daarmee zal het boek een groot aantal mensen aanspreken die gecharmeerd zijn van het nieuw ontdekte genre.

De overgave van Floor, Renee van Amstel
Karakter Uitgevers, december 2012, 260 pagina’s, paperback.
Prijs: 12,95 euro. ISBN: 9789045200200