Recensie: De opkomst van Negen, Pittacus Lore

De opkomst van Negen

De boeken van Pittacus Lore zijn ronduit verbazend, openhartig en superspannend. Na Ik ben Nummer Vier (I am Number Four) en De Kracht van Zes hebben we inmiddels kennisgemaakt met een aantal buitenaardse wezens, Loriërs, die naar Aarde zijn te gekomen om zowel te overleven als onze planeet te redden. Hun eigen planeet is aangevallen door Mogadoren, ofwel Mogs. Ieder van hen heeft een Nummer meegekregen. Door een beschermende betovering konden de Loriërs alleen maar in volgorde vermoord worden, mits ze niet bij elkaar kwamen.

En daar ging het mis, want al in het eerste boek maakten we kennis met Vier, die samen met zijn mentor in een klein Amerikaans dorpje woonde. Daar werd hij verliefd op Sarah Hart. Dat ging allemaal goed, tot Zes zijn pad kruiste. Zij werd achtervolgd door Mogadoren, en was op zoek naar een backup. Doordat Zes met Vier in aanraking kwam werd de betovering verbroken. Nu waren ze allemaal in gevaar! In De Kracht van Zes lazen we hoe Zes vertrok naar Spanje, op zoek naar andere Loriërs. Daar ontdekte ze Zeven, maar ook Tien. Allen bleken ze andere krachten te hebben: Vier kan vuur maken, Zes kan zichzelf onzichtbaar maken, Zeven onder water ademen en mensen genezen, en de jonge Tien beheerst telepathie en kan zichzelf ouder en jonger doen lijken.

In De Opkomst van Negen dendert het verhaal en de strijd voort. De Mogadoren hebben een overeenkomst gesloten met de FBI, en zijn daardoor nog gevaarlijker geworden. Hun leider is bovendien op Aarde aangekomen, en teistert de dromen van een aantal Loriërs. Het is een krachtige Mogador, die bijzondere gaven bezit. De Loriërs zelf zitten echter ook niet stil. Vier heeft intussen Negen getroffen, en Zes, Zeven en Tien gaan op zoek naar Nummer Acht, die in India zou zijn. Zal het iedereen lukken bij elkaar te blijven en contact te houden met elkaar? Wordend e Mogadoren niet al te krachtig?

Het verhaal wordt verteld vanuit de standpunten van de verschillende kinderen. Zij hebben trouwens niet alleen maar nummers als naam: op onze planeet zou dat wel heel raar zijn. Nee, ze hebben ook een naam voor zichzelf bedacht, de naam waarin ze zich het prettigst voelen. De titels van de hoofdstukken geven aan van wie je het verhaal te horen krijgt. Opvallend genoeg is dat niet vanuit de standpunten van Negen en Acht, maar dat komt misschien in het volgende deel. En wij kunnen alvast niet wachten, het is zo’n spannende serie, die kun je gewoon niet laten liggen!

De Opkomst van Negen, Pittacus Lore
AW Bruna, oktober 2012, 300 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789400502079