Recensie: De ontvoering van Mona Lisa, Maayken Koolen

9789044815757-maayken-koolen-de-ontvoering-van-de-mona-lisa-178

Vijf boeven ontvoeren Mona Lisa uit het museum het Louvre in Parijs. De agenten Rat en Wolf zetten direct de achtervolging in. Jammer genoeg zijn de de boeven slim en vooral snel. Ze vluchtten door heel Europa, naar Berlijn, Rome, Londen, Barcelona en Amsterdam. De agenten doorzoeken elke hoek en steeg van deze steden. Zal het ze lukken de boeven te vangen? En vinden ze Mona Lisa terug? Knal, boem! Laila en Blindemol zijn tegen de Eiffeltoren gebotst. De prinses zoekt de kikkerkoning die haar bal gestolen heeft. Als je goed kijkt, ontdek je allerlei verhalen. Over bankrovers, voetballers en een muzikant op zoek naar succes. Kun jij ze allemaal vinden?

De ontvoering van Mona Lisa is een internationaal zoekboek, dat je meeneemt naar een aantal belangrijke steden van ons continent. De platen zelf zijn een knappe collagevorm van gebouwen en straatbeelden. Ze kloppen niet als totaalplaatje, maar dat zie je pas na lang kijken. In de platen zijn ontzettend veel beelden verstopt en te vinden. Zo kun je uren kijken naar de gedetailleerde tekeningen. Als hulpje vind je aan het leeslint een zoekkaart, met daarop een aantal verhaallijnen die ook door heel Europa lopen.

Daarmee is het een superleuk boek, zeker als je een beetje bekend bent met de verschillende steden die aan bod komen in dit vrolijke en kleurige boek. Daardoor is het boek een echte stedentrip voor jong en oud: ieder zal er zijn eigen verhaal in kunnen ontdekken!

De ontvoering van Mona Lisa, Maayken Koolen
Clavis, oktober 2012, 12 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN:9789044815757