Recensie: De ontvoering, John Grisham

April Finnemore is een van Theo Boone’s beste vrienden. Ze komt uit een niet erg gelukkig gezin en ’s avonds is ze vaak alleen thuis. Dan belt of chat ze meestal met Theo, zodat ze zich niet zo eenzaam voelt.
Wanneer April op een nacht plotseling verdwijnt en de politie geen idee heeft wat er aan de hand is, weet Theo dat hij zelf op zoek moet gaan naar zijn vriendin. Dan wordt bekend dat April kortgeleden contact heeft gehad met een verre neef, die net ontsnapt is uit de gevangenis. Theo beseft dat hij al zijn slimheid, overredingskracht en juridische kennis in de strijd zal moeten gooien om April terug te vinden. Voordat het te laat is…

De Ontvoering is het vervolg op het eerdere deel, Het Proces. Hierin speelt het eerste boek overigens ook nog deels mee, hetzij op de verre achtergrond. In dit deel gebeurt er echter iets heel anders: een dierbare vriendin van Theo (of mag je wel zeggen: zijn vriendinnetje?) wordt vermist! En tegelijkertijd duikt er een ontsnapte crimineel op in het dorpje. Wat is er aan de hand? Hoe kunnen ze haar zo snel mogelijk vinden, voor er iets ernstigs gebeurt? Samen met zijn vrienden gaat Theo op pad om dit mysterie op te lossen. Ondertussen kampt hij natuurlijk met de nodige problemen: mensen hebben zijn juridische advies en hulp nodig, zijn ouders vissen naar wat hem eventueel dwars zou kunnen zitten. Buiten zijn excentrieke oom, die eigenlijk wel verstoten is door de juridische wereld en zich daar dan ook lekker tegen afzet. Daarmee is dit een enorm spannend boek, heerlijk omschreven, met niet alleen het mysterie dat moet worden opgelost, maar ook genoeg leuke momenten om deze spanning te breken, de persoonlijke ontwikkelingen die alle personages doormaken in dit boek (en naar aanleiding van het vorige boek). Een heerlijk boek, om in één ruk uit te lezen!

Ga direct naar De Ontvoering op BOL.com.

De Ontvoering, John Grisham
AW Bruna, juli 2011, 208 pagina’s, paperback.