Recensie: De ontsnapping, Dutch Filmworks

de ontsnapping De Ontsnapping is de verfilming van het gelijknamige boek van Heleen van Royen. Daarin zwermt een zweem van verlangen en frustratie door zoals alleen Heleen die lijkt te kunnen omschrijven, waarin de Nederlandse cultuur perfect vermengd is met een semi-Amerikaanse losbandigheid. Hoofdpersoon in De Ontspanning is Julia. Julia is een echte midlife-vrouw. Ze heeft een goede baan, net als haar man, ze wonen samen in een nieuwbouwhuis en ze hebben samen twee kinderen. Paul doet vrij weinig in het huishouden, maar regelt wel alles. Alles moet gaan volgens zijn idee. Dat klinkt al benauwend, en aan Julias reactie te zien is het dat ook. Tenminste… de hele keukenla ligt vol antidepressiva. Da’s niet voor niks! Maar Julia draagt nog een last met zich mee. Op jonge leeftijd is ze haar broer verloren, de levenslustige Jimmy, die werd verteerd door kanker. Hij is al meer dan twintig jaar dood, maar speelt nog steeds een rol in haar leven. En dat van haar moeder, die Jimmy inmiddels als een god ziet. En dan slaan bij Julia de stoppen door. Subtiel, gelukkig, maar wel genoeg om te vertrekken. Voor Jimmy stierf heeft hij namelijk een wens met haar besproken, om een keer naar het verste puntje van dit continent te gaan. Portugal, in dit geval. In Jimmy’s oude auto en met een flinke bankrekening leeft ze zich helemaal uit. Maar maakt dat Julia eigenlijk wel gelukkig? Kan ze ontsnappen aan haar leventje en haar verleden? Als ze de mysterieuze gigolo Romeo leert kennen, komt Julia’s verleden dichterbij dan ooit. De Ontsnapping is een rustig voortkabbelende film. Niet alle wendingen zijn even voorspelbaar, maar helaas zijn anderen des te voorspelbaarder. De karakters blijven ontzettend vlak: ze maken dingen mee, reageren daar op, en Julia lijkt wel een soort verandering door te maken, maar die veranderingen zijn eigenlijk niet duidelijk genoeg verwoord om ook goed zichtbaar te zijn. Wellicht is er in deze film te strak aan het boek vastgehouden, en worden sommige dingen te veel aan de verteller overgelaten. De film heeft een geweldig gevoel voor humor, en is daardoor zeker onderhoudend genoeg. Vooral de ‘jacht’ van Julia op Jimmy is erg grappig: Jimmy is namelijk een exclusieve gigolo, en geeft zich niet zo maar bloot! De Ontsnapping, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 97 minuten, Speelfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray