Recensie: De ongelukzoekers, Tom Cooper

De ongelukzoekers Tom Cooper neemt je mee naar New Orleans, het land van de garnalenvissers. In het kleine dorpje Jeanette proberen de inwoners het hoofd boven water de houden. Ze hebben het dan ook niet eenvoudig: door een olieleiding van BP, die dwars door de Bajou gelegd is heeft de natuur een flinke opdoffer gekregen. Regelmatig hebben de dieren in het water last van de olie, waardoor het hele ecosysteem weer ontregeld wordt. De garnalenvangst is dan ook schrikbarend teruggevallen. En dus gaan de ongelukzoekers van Jeanette hun heil zoek in andere zaken. Zo gaat de eenarmige Lindquist op zoek naar de schat van ed legendarische piraat Jean Lafitte, houdt de agressieve tweeling Victor en Reginald Toup er een levendig wiethandeltje op na, overdenkt Wes zijn toekomst en krijg je nog te maken met een paar andere lugubere figuren die je in het echte leven niet wil leren kennen. De personages worden in de eerste hoofdstukken aan je voorgesteld. Hun levens worden geschetst, inclusief hun geschiedenis en hoe ze daar door de jaren heen mee zijn omgegaan. Dat gaat niet zonder slag of stoot: de personages zijn welhaast karikaturen, maar dan ook weer net niet: ze schuren gewoon tegen het ongeloofwaardige aan. Daarnaast zijn de omschrijvingen van de omgeving en wat de personen in het verhaal doen regelmatig lang omschreven, met onnodig veel bijwoorden en smaakmakers. Dat maakt het boek De Ongelukzoekers wel een typisch Amerikaans boek, want laten we wel wezen: de Amerikaanse taal is nu eenmaal doorspekt met lange zinnen en uitbundige woorden. Voor de leesbaarheid is dat echter niet altijd gunstig. Het verhaal, dat op zich best vermakelijk is en naarmate het boek vordert ook spannend wordt van tijd tot tijd, was zeker gebaat bij een iets bondigere vertelwijze. Het verhaal zelf steekt goed in elkaar: het is een samenloop van personages dat bij elkaar komt en botst en samenwerkt, met elkaar werkt en tegen elkaar, elkaar ontloopt en op elkaar afrent in een omgeving die bijna omvalt van de armoede. Die armoede komt deels door de olieleiding die door het landschap loopt, maar ook de effecten van de orkaan Katrina komen in dit verhaal goed naar voren. Het is dan ook meteen een soort kritische noot naar de effecten van een natuurramp als Katrina, en hoe lang deze blijven doorsudderen. Zelfs als alle hulp al is verdwenen. De Ongelukzoekers, Tom Cooper Uitgeverij Q, 357 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789021458755