Recensie: De ongelofelijke avonturen van Merel Jansen, Will Mabbitt

De ongelofelijke avonturen van Merel Jansen Piratenverhalen zijn veelal voor jongens geschreven. Raar, maar waar. Toch kun je aan de titel van dit boek al zien dat Will Mabbitt, de schrijver van dit spannende avonturenverhaal, het over een andere boeg gooit. In de hoofdrol namelijk geen stoere jongen, oude piratenrot of spannende zoektocht naar een verloten schat op een subtropisch eiland… Welnee, in De ongelooflijke avonturen van Merel Jansen wordt een mensenkind ontvoerd nadat het DE DAAD heeft verricht. (In haar neus gepeuterd en zelfs opgegeten!). Daardoor komt het kind – in dit geval Merel Jansen – terecht in een andere wereld, waar enge pratende beesten het voor het zeggen hebben. En Merel treft het bovendien om op het piratenschip terecht te komen van niemand minder dan de eenpotige wol, Idryss Ebenezer Splijter. Een uiterst gemene wolf, die met zijn bende aan diverse beesten de wereldzeeen onveilig maakt. Toch heeft Splijter een soort missie. Het schip van zijn vader is namelijk gemuit. Een heel belangrijke schat is daardoor in stukken gebroken en verdeeld over alle praten. Vijf stukken, ieder in het bezit van een muitende piraat. Zie die maar eens terug te krijgen! Gelukkig hebben ze de kleine Merel aan boord, in haar pyama. Dan komt alles goed… Nee, de piraten zelf hebben er ook maar weinig vertrouwen in. Vooral de geheimzinnige Sinistere Suss, die zichzelf constant omringd door een mysterieuze stilte… Hij is Merel liever kwijt dan rijk, en doet er alles aan om Merel te vermoorden. De ongelooflijke avonturen van Merel Hansen is niet zo maar een boek. Het is een bizarre mix van spanning, avontuur, vriendschap, puzzels en zelfs een paar heel verrassende elementen. Het is een buitengewoon spannend boek, met veel grappige elementen. Die zitten niet alleen in de tekst en het verhaal verweven, maar ook Will maakt zichzelf tot een soort verteller, waardoor hij zo nu en dan echt spannende momenten even kan onderbreken door bijvoorbeeld te vertellen over zijn passie, zure augurken, of je een stukje over de geschiedenis van de een of andere bandiet kan vertellen. Sommige tekstfragmenten zijn wat groter of vetter afgedrukt, wat het verhaal ook wat speelser maakt. Erg leuk, het breekt het verhaal even. Er is slechts een kanttekening, en dat heeft eigenlijk meer te maken met de overwegend lieve en zachtwaardige boeken: veel landen zijn niet zo soetsappig en voorzichtig in hun woordkeuze, en dat is in dit boek ook het geval. Verwacht dus plastische omschrijvingen van etterende wonden, dode schapen en meer. Niet voor tere zieltjes dus, dit meidenboek. Of is het stiekem ook voor jongens geschikt? Maar natuurlijk – piraten zijn voor iedereen!

De ongelofelijke avonturen van Merel Jansen, Will Mabbitt
Illustrator: Ross Collins Kluitman, 298 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789020674330