Recensie: De Noormuizen: het gevecht tegen de monsterdraken, Geronimo Stilton

De Noormuizen het gevecht tegen de monsterdraken

Er is een nieuwe reeks van de hand van Geronimo Stilton, waarin we een stuk terug gaan in de tijd: naar de tijd van de stoere vikingen en de noormannen. Daar wonen, in een klein dorpje, Rockfjord, waar de Noormuizen wonen. Ze leven in vrede, maar hebben een paar geduchte tegenstanders. Naast hun vijanden, de katten, zijn er namelijk een aantal vreselijke draken, die maar wat graag hun tanden zetten in een lekkere, sappige muis. Een Noormuis, want die wonen lekker dichtbij.

Het eerste deel van de Noormuizen heet Het gevecht tegen de monsterdraken, waarbij je meteen kennismaakt met die gevaarlijke tegenstanders, de Monsterdraken, met Smakjak Bullebak aan het hoofd. Natuurlijk lees je over de avonturen van de slapste en meest bange Noormuis van allemaal, Geronimorr Stilsson. De Noorse variant van Geronimo Stilton, zoals je zult begrijpen. Hij heeft tijdens zijn avonturen hulp en last van Kloet, zijn neef die de meest vreemde uitvindingen doet, maar ook Theya, de zus van Geronimorr en die heel goed met dieren kan omgaan. Zijn neefje Benjamik en diens vriendinnetje Pandolde mag ook mee op avontuur.

En wat voor een avontuur! Want Kloet, de uitvinder van de Noormuizen, heeft een soort geurtje bedacht waarvan hij denkt dat draken het zo verschrikkelijk vinden dat draken de muizen voortaan met rust zullen laten. Hij test het uit op Geronimorr Stilsson, en iedereen vind het geweldig – behalve Geronimorr, die zo erg stinkt dat niemand bij hem in de buurt wil komen. Kloet moet nu die geur voor alle muizen maken, maar daarvoor heeft hij heel veel stinkuien nodig… en die groeien alleen op het eiland van de draken… ze zullen dus echt in het hol van de leeuw (of… draak) moeten gaan om uien te halen, zodat Kloet meer van de geur kan maken. En nu maar hopen dat de geur ook echt goed werkt!

Deze nieuwe reeks over de Noormuizen, Het gevecht tegen de monsterdraken is een super stoer en spannend avontuur vol draken, gevaar en grappige wendingen. Kloet heeft bijna de hoofdrol in dit verhaal, maar eigenlijk is dat natuurlijk Geronimorr Stilsson. Door het boek heen lees je veel over de gewoontes van de Noormuizen (die best wel overeen komen met die van de Noormannen), en over termen en technieken die te maken hebben met de scheepvaart en de schepen van de Noormannen. Achter in het boek vind je een kleine katern met meer informatie over de Noormuizen, de draken, het eten en het dagpatroon van deze stoere knagers.

Zoals je gewend bent is ook deze strip rijkelijk voorzien van illustraties, die wel wat vlotter en ruimtelijker zijn ingekleurd dan die van de normale Geronimo Stilton-strips. Het verhaal is dan ook bestemd voor iets oudere kinderen dan die van de Geronimo-strips, maar iets minder oud dan bijvoorbeeld de Ridders van Fantasia. Een aanrader voor stoere jongens die wel van wat drakenvuur houden!

De Noormuizen 1: Het gevecht tegen de monsterdraken, Geronimo Stilton

Illustrator: Guiseppe Faccioto en Allessandro Costa
De Wakkere Muis, 255 pagina’s, hardcover.