Recensie: De negende maan, Leander Hanssen

De negende maan bajka

De Vlaamse schrijver Leander Hanssen neemt ons voor de vijfde keer mee naar het Oost-Europese Podzagoera. Daar wonen namelijk de Bajka: schuwe, kabouterachtige wezens. Zij leven daar al eeuwenlang hand in hand met de natuur, met hun eigen gebruiken en gewoontes. Een belangrijk element in hun gewoontes wordt gevormd door de maan. In De Negende Maan speelt deze dan ook een belangrijke rol: tijdens het boek vind er namelijk een maansverduistering plaats. Een moment waarom zwarte geesten verdrongen moeten worden.

En in dit boek is er zelfs meer dat overwonnen moet worden. Bakalar, een dertienjarige Bajka, vertelt zijn verhaal. Dertien jaar worden is namelijk voor een Bajka heel belangrijk: die dag wordt bepaald welke rol je krijgt in de commune. Maar voor het zo ver is wordt you door zijn vader Yakasjek, aanvoerder van de Wolven, uitgenodigd om hem te vergezellen op een verkenningstocht naar het mensenrijk. Het is de eerste keer dat Bakalar dat mag, maar hij zou daardoor het Dertienjarigenfeest moeten kiezen. Hij moet snel kiezen, maar er staat meer op het spel dan Bakalar kan vermoeden!

De Negende Maan is een ontzettend spannend boek, geïllustreerd met donkere, vlotte pentekeningen. Hierdoor krijgt het boek een geheel eigen stijl. Het Bajka-volk is goed doordacht, en lijkt een rijke geschiedenis te hebben. Vreemde termen en gewoontes worden netjes in de kantlijn uitgelegd, zodat je bijna nergens vreemd van op hoeft te kijken. Voor je het weet ben je bekend met de Bajka-gewoontes! Het verhaal zelf spreekt aan voor tieners, het speelt goed in op de leeftijd. Dat daarbij belangrijke keuzes worden gemaakt prikkelt de fantasie. Een goed en spannend jongensboek!

De negende maan, Leander Hanssen
Clavis books, januari 2013, 160 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789044818574