Recensie: de natuur: erboven eronder, Anne-Sophie Baumann en Clotilde Perrin

erboven eronderDe natuur is heel bijzonder. Er gaat eigenlijk niets verloren van wat er groeit en bloeit, maar ook als het gaat om ruimte en gaat er niets verloren. Hoewel wij alleen het bovenste deel goed kunnen zien, is er ook een hele wereld onder onze zichtbare wereld! In het boek erboven onder laten de schrijfster en tekenaar aan je zien wat je zoal kunt verwachten als je even wat dieper graaft Zo nemen zij je mee naar een rivier, naar de zee, naar de bergen, het bos en zelfs naar je eigen moestuin! Als je de pagina’s openklapt zie je de wereld zoals jij hem ziet. Van boven de grond dus, met alle mensen en dieren die daar leven. Je moet het boek een kwart slag kantelen om alles goed te kunnen zien. Op zowel de linker als rechter bladzijde zie een aantal flapjes staan. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke dieren er in het strandzand leven, in de bergen, of onder de bladeren van de bomen. Op het flapje zelf staat een stukje uitleg. De rechterpagina van Erboven Eronder is een uitvouwbaar. Klop je die bladzijde open, dan zie je veel beter dat zich onder het oppervlak afspeelt. Zo neem je een kijkje onder de waterspiegel van een rivier of van der zee, of ontdek je wat er allemaal onder de grond afspeelt in een bergachtig gebied. Bij verschillende dieren en onderwerpen staat een stukje uitleg geschreven. Soms is dat alleen de naam van een dier, maar vaak bestaat die uitleg ook uit twee of drie gerichte zinnen. Het boekje zelf is origineel en leerzaam. Het laat kinderen zien dat er veel meer te vinden is in de natuur dan zijzelf kunnen waarnemen. De uitleg is wat kort, maar wel heel gericht en best gevarieerd. De uitvouw pagina’s zijn handig en overzichtelijk, en de tekenstijl richt zich voornamelijk op de natuur en de dieren: mensen worden jammer genoeg niet erg waarheidsgetrouw afgebeeld. Erboven eronder, Anne-Sophie Baumann Uitgeverij Holland, september 2014, 12 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,95  euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN:  9789025112738