Recensie: De Moedhoed, Lida Dijkstra en Mark Janssen

9789049926427 de moedhoed

Sommige kinderen zijn niet zo heel erg dapper, ze zijn van bijna alles bang. Mees is zo’n kereltje: hij is vaak een beetje bang. Voor van alles: de blaffende, harige hond in zijn straat, de krokodil die onder zijn bed snuift en schuift, de wild fladderende duiven op het plein (stel je voor dat ze op je hoofd poepen!) en de gekleurde strepen die in het donker door zijn raam naar binnen schijnen (misschien zijn dat wel vliegende schotels met marsmannetjes!). Zoals je merkt zijn het niet direct heel gevaarlijke dingen waar hij bang voor is, maar denkt hij al snel het ergste van de meest normale situaties.

Gelukkig weet opa precies wat Mees nodig heeft: een Moedhoed! Met die hoed ziet de wereld er meteen een heel stuk anders uit. Minder gevaarlijk, leuker en vooral een heel stuk spannender. Samen met opa gaat hij op onderzoek uit, en gaat hij alles onderzoeken waar hij bang voor is geweest. Tot hij de krokodil onder zijn bed tegenkomt, want… dat is en blijft toch wel spannend. Maar ook dat blijkt wel mee te vallen.

De Moedhoed is een heel herkenbaar verhaal voor veel ouders (en misschien ook wel kinderen). Want Mees is zeker niet het enige jongetje dat wel eens bang is! Mark Janssen heeft prachtige en sfeervolle tekeningen gemaakt bij het verhaal van Lida Dijkstra. Samen maken ze een schitterend boek, met een heel mooi uitziende moedhoed. En wil je zelf ook zo’n moedhoed maken of cadeau geven? Achter in het boek zie je precies hoe je een eigen Moedhoed vouwt!

De Moedhoed, Lida Dijkstra en Mark Janssen
Moon uitgevers, februari 2013, 32 pagina’s, paperback.
Prijs: 14.95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789049926427