Recensie: De magie van je geboortedag, Saffi Crawford en Geraldine Sullivan

Horoscopen hebben altijd iets magisch. Dan heb ik het niet direct over de horoscopen uit de vele tijdschriften die in een paar woorden kunnen vertellen wat je moet dragen, op welk nummer je moet gokken en waar je de liefde van je leven zult tegenkomen (wie zit er dan in ’s hemelsnaam naast me?!?) maar een diepgaande uitleg van de planeten, sterren en hun verband met elkaar blijft boeien. Ook zullen er meer mensen overtuigd zijn in het fenomeen ‘horoscopen’ uit de boeken dan die uit tijdschriften, maar het blijft leuk om ze te lezen. Deze serie boeken maakt geen gebruik van een algemene omschrijving, maar spitst de informatie veel meer toe op je geboortedag.

In deze serie boeken De magie van je geboortedag – voor ieder sterrenbeeld is er een eigen uitgave – wordt een stukje van de basis uitgelegd, met daarbij een flink aantal praktijkvoorbeelden naar het betreffende sterrenbeeld. Zo leer je alles over de stand van de planeten en hun invloed, archetypes, decanaten en progressies. Wat echter uniek is aan dit boek (en superleuk, dat verzeker ik je alvast) is de uiteenzetting van de horoscopen per geboortedag! Want: iedere dag staan de planeten op een andere plek. Hoewel je per horoscoop dus een soort ‘basis’ hebt, kent iedere horoscoop minstens 28 variaties! En dat is wel echt superleuk om te lezen. Niet alleen de tekst wordt gegeven, maar ook de uitleg over de stand van de vaste ster voor jouw sterrenbeeld word genoemd, en natuurlijk wordt ook daar de uitleg bij gegeven. Bovendien wordt ook de numerologie aangehaald, en kun je zelfs lezen op welke datums ‘belangrijke personen in je leven’ geboren kunnen zijn.

Bij de tekst en uitleg staan trouwens niet alleen maar goede en positieve dingen vermeld. Schouderklopjes wil iedereen natuurlijk graag lezen, maar ook zwakke punten en valkuilen worden benoemd. Of die kloppen? Tja, da’s moeilijk te beantwoorden vanaf deze kant van het scherm. In mijn geval kwam de omschrijving aardig dicht in de buurt maar let wel: een horoscoop is slechts de basis waarop gebouwd moet worden, ze houden geen rekening met opvoeding, ervaringen en bagage die je meedraagt!

De magie van je geboortedag, Saffi Crawford en Geraldine Sullivan
Karakter uitgevers, maart 2012, 176 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro