Recensie: De maanlichtdraak, Annette Swoboda en Cornelia Funke

De maanlichtdraak

Bij volle maan kan echt alles gebeuren. Dat weet iedereen. Sommige mensen komen er echter ook in de praktijk achter, zoals de jonge Flink, in het verhaal De Maanlichtdraak. Flip is aan het lezen in een spannend boek over ridders en draken. Zijn lievelingsboeken, want hij is echt verzot op draken – en ridders horen daar nu eenmaal bij. Tijdens een volle maan gebeurt er iets heel bijzonders: zijn ridderboek slaat open, en er komt een echte draak uit! Geen grote, gelukkig, maar een kleintje. Het draakje is echter niet de enige die uit het boek komt gekropen. Achter hem aan komt een gevaarlijke ridder op een paard, die als doel heeft om de draak te verslaan. Maar ja: de draak is eigenlijk best aardig. Flip vind het dus helemaal geen goed idee dat de ridder de draak verslaat! Zal hij de draak kunnen helpen?

Tot overmaat van ramp wordt Flip net zo klein als de draak en de ridder. Zo wordt het een stuk moeilijker om de Draak (en zichzelf) te beschermen tegen de woeste ridder! Ze hebben zichzelf verstopt in het speelgoedkasteel van Flip, maar heel lang gaat de poort het niet houden, op de manier waarop de ridder telkens tegen de poort aanbeukt. Gelukkig weet Flip een goede oplossing. Maar daarvoor zal hij de lucht in moeten, naar een plank van zijn boekenkastje!

De Maanlichtdraak is een spannend boek, waarin fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen. Is het een droom, die Flip heeft, of is het een echt volle-maanavontuur? Het is een geweldig mooi prentenboek. Het verhaal is wat lang, maar opgedeeld in hoofdstukken, zodat je hem makkelijk in stukken kunt kappen. De tekeningen zijn geweldig mooi: realistisch uitgevoerd, met sfeervolle uitdrukkingen op de gezichten van Flip en de draak. Het verhaal zelf is vlot geschreven, en de tekeningen sluiten hier heel mooi op aan. Er zitten ook een paar grapjes in het boek verwerkt zoals het voorleesboek van Flip dat over zijn eigen maanlichtdraak-avontuur gaat. Nu maar hopen dat je kinderen niet verwachten dat er draken uit boeken gaan kruipen bij volle maan!

De Maanlichtdraak, Annette Swoboda

Illustrator: Cornelia Funke
Vier windstreken, 32 pagina’s, hardcover.