Recensie: De Maagdensteen 1, Michael Mortimer

Het boek De Maagdensteen draait op Ida, die door haar grootmoeder wordt gebeld. Ze moet tijdens de nobelprijsuitrijking een bijzonder kistje in handen krijgen van Nobelprijswinnaar Lobol. Het kistje krijgt ze, samen met een brief in handen, maar Lobov sterft een verschrikkelijke dood tijdens het gala. De boodschap was duidelijk: zorg dat niemand het kistje in handen krijgt, en neem geen contact op met de politie!

Daar eindigen haar herinneringen, de dag erna wordt ze wakker in het huis van Paul, met het kistje en een brief in haar handtas. Veel tijd om tot bezinning te komen krijgt ze niet, want de Russische georganiseerde misdaad staat bij haar op de stoep met een pistool. Vanaf dat moment is het een waar kat-en-muisspel tussen Ida, de politie, de internationale politie en diverse dubieuze wetenschappelijke organisaties. Tijdens die vlucht krijgt ze op Dan-Brown-achtige wijze steeds meer informatie toebedeeld, als kleine puzzelstukkjes in een 100.000-stukjes grote puzzel. Dat schiet dus niet op.

Tijdens haar vlucht komt ze haar vroegere buurman tegen, en Ida neemt hem in vertrouwen. Samen gaan ze naar Rusland, naar Ida’s grootmoeder. Hopelijk komen ze er daar achter waarom de steen zo belangrijk voor haar is! De basis voor het verhaal is overigens gebaseerd op waargebeurde personen: Carl Linnaeus en zijn leerling Daniël Solander. De informatie hierover krijg je tijdens het boek te lezen. Zoals in andere boeken haalt deze informatie de vaart een beetje uit het verhaal, maar niet heel erg veel.

Tijdens deze wilde achtervolging lees je in het eerste deel van De Maagdensteen soms ook vanuit twee andere personages (waaronder Paul) die ook achter haar aanzitten. Dat heeft je weer even een nieuwe blik op de situatie, wat de spanning zeker verhoogt. Dat is dan ook helemaal geen zwak  punt van dit boek: het leest ontzettend snel weg, het blijft boeien. Spanning, moord, achtervolgingen en natuurlijk telkens meer ontdekkingen over de mysterieuze steen trekken je alsmaar verder het verhaal in.

Naast deze spannende achtervolging heb je nog een ander mysterie om je tanden in te zetten: hoe zit het met Ida, haar grootmoeder Alma en Ida’s moeder, Eva, die ze nauwelijks gekend heeft? Eva schrijft brieven aan Ida vanuit het ‘Paradijs’ en vertelt daarmee telkens over kleine stukjes van Ida’s jeugd. Heel veel meer krijg je hierover niet te lezen in het eerste deel jammer genoeg, maar er is nog genoeg te ontdekken in de volgende delen! En dat is zeker geen straf. De Maagdensteen 1 is namelijk een geweldig boek. Laat je niet afschrikken door het aantal pagina’s, daar lees je doorheen alsof het slechts te helft zo dik was!

De Maagdensteen 1, Michael Mortimer AW Bruna, mei 2014, 506 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400504271