Recensie: De lente op tafel, Stephane Reynaud

In het boek de lente op tafel kun je iedere dag van de lente en vers gerecht op tafel zetten, compleet bereid met de groenten die op dat moment beschikbaar zijn. Het boek is speciaal toegespitst op de maanden maart, april en mei. De lente recepten in dit boek zijn afkomstig uit het grote kookboek 365 redenen om aan tafel te gaan, dat ook gericht was op het koken met seizoensgebonden ingrediënten.

Franse keuken

In de lente op tafel heb je daarentegen geen groot en omvangrijk kookboek op je aanrechtblad liggen, maar een handzamer exemplaar. Dit kookboek richt zich vooral op de Franse keuken, die in de regel wat zwaarder is dan tijdig gewend zijn. Ook wordt er regelmatig vlees gebruikt dat je hier niet altijd even goed verkrijgbaar is: denk daarbij aan zeeduivel, inktvis, of lamsschouder.

Vormgeving van het boek

Het kookboek heeft ook een iets andere indeling en vormgeving dan je zou verwachten. Op een enkele pagina vind je soms wel drie gerechten, met vervolgens een aantal pagina’s vol sfeervolle foto’s, die sober op een tafelblad zijn gepresenteerd. Bij de recepten zelf vind je grappige illustraties, die bijna aandoen als een comic.

Eenvoudige recepten

De Franse keuken mag dan wel zwaar zijn, hij is ook vrij eenvoudig. Een paar goede ingrediënten en de juiste bereidingswijze zal resulteren in een smaakvolle maaltijd die je zeker nog eens zult maken. Houd je dus wel van wat stevigere kost, en vind je het ook prettig om te werken met producten die je zo van het land zou kunnen halen, dan is de lente op tafel absoluut een geschikt boek voor jou.

De lente op tafel, Stephane Reynaud
Fontaine uitgevers, 149 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789059566002