Recensie: De kunst van het geven, Cecilie Enger

de kunst van het gevenDe kunst van het geven is een autobiografisch boek, waarin schrijfster Cecilie Enger omschrijft wat er gebeurt als haar dementerende moeder naar een verzorgingstehuis wordt gestuurd. Vanaf het moment dat de spullen worden verdeeld haalt Cecilie herinneringen op van haar familie en haar verleden, maar vertelt ze terloops ook hoe het haar moeder vergaat in het tehuis.

Cadeaus

En bijzonder genoeg vertelt ze haar familiegeschiedenis aan de hand van een lijst die haar moeder heeft bijgehouden, waarop staat welke cadeaus haar moeder aan familie, vrienden en kennissen werden gegeven. En dat is een flinke lijst, meer dan veertig jaar aan cadeaus staan erop vermeld. En dan moet je natuurlijk wel bedenken dat Kerst in Noorwegen echt een feest is van geven. De cadeaus van haar moeder waren echter altijd heel persoonlijk, heel intiem.

Herinneringen

Met deze lijst in de hand neemt Cecilie je mee naar verre kennissen, oude familieleden, mooie herinneringen en ook vervelende. Deze lijst herinneringen laat een mooie familiegeschiedenis zien, maar zonder de tweede verhaallijn zou het verhaal akelig vlak worden. Een mooie roman, niet meer. Maar juist het contrast met het geheugen van haar moeder maakt van dit boek een geweldige roman. Want hoe goed het geheugen van Cecilie ook is, dat van haar moeder ligt hopeloos overhoop. Ze vertelt in indringende wijze hoe het haar moeder vergaat in het tehuis. Dat ze overstuur met de koffers klaar staat om uit het tehuis te vertrekken, maar bij de uitgang al weer vergeten is wat ze ging doen. Over momenten waarop ze mensen niet meer herkent, geniet van een prentenboek, vreselijk hulpbehoevend is. Die emoties worden op een geweldige manier omschreven, en dat maakt van De kunst van het geven een geweldige roman.

De kunst van het geven, Cecilie Engel
The House of Books, 255 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789048820764