Recensie: De kracht van Zes, Pittacus Lore

“Ze komen steeds dichterbij. Ze willen ons doden. We moeten vechten. Wij zijn de laatste verdediging. Ik heb hem op het nieuws gezien en heb de berichtgeving over wat er in Ohio gebeurde gevolgd – John Smith, op de vlucht. Voor de buitenwereld is hij een mysterie. Maar voor mij… is hij een van ons. We kwamen met ons negenen, en soms vraag ik me af of de tijd ons heeft veranderd en of we nog wel geloven in onze missie. Slechts zes van ons zijn nog in leven. We duiken onder, gaan op in de massa en vermijden onderling contact. Maar onze krachten ontwikkelen zich en binnenkort zullen we sterk genoeg zijn om te vechten. Is John Nummer Vier, en is zijn verschijning het teken waarop ik heb gewacht? En hoe zit het met Nummers Vijf en Zes? Is een van hen het meisje met de ravenzwarte haren uit mijn dromen – het meisje dat krachten heeft die elke voorstelling te boven gaan? Degene die genoeg macht heeft om onze groep van zes te herenigen?”

Aan het einde van het eerste deel uit deze serie, Ik ben nummer vier, maakte je al kennis met Nummer Zes: het pittige meisje dat haar krachten al ten volste heeft leren gebruiken. Samen met Nummer Vier gaat ze op pad om de buitenaarde invasie te lijf te gaan. En om de overgebleven Loriërs te vinden, uiteraard. In dit boek gaan Nummer Vier en Nummer Zes samen op pad, vergezeld door de menselijke vriend van Nummer Vier, Sam. Sams vader is namelijk enige tijd verdwenen, en de jongen gelooft heilig dat zijn vader is ontvoerd door buitenaardse wezens!

Door de strijd in het laatste stuk van Ik ben Nummer Vier is het echter zo dat het drietal hoog in de ‘most wanted’-lijst staat van Amerika. Je kunt dus rustig zeggen dat ze nu niet alleen achtervolgd worden door de kwaadaardige indringers van planeet Aarde, maar ook door het hele menselijke ras. Een spannende strijd wordt, en wisselt tussen vluchten, schuilen en vechten. Ondertussen proberen ze de mysteries rondom hun eigen identiteit en krachten te ontrafelen, en leren ze iedere dag weer bij.

Bijleren doet ook nummer Zeven. Haar leren we ook kennen in dit spannende en vlot geschreven boek. Ze schuilt samen met haar opvoeder (haar Cepaan) in een Spaans Klooster, maar langzaamaan wordt haar dekmantel ontdekt door de buitenaardse indringers. Haar krachten zijn echter nog lang niet volgroeid, en de hulp van haar Cepaan kan ze ook wel vergeten: deze heeft zich namelijk verloren in het geloof! Zelf is ze echter Nummer Vier op het spoor, onder diens alias John Smith. Zullen ze elkaar op tijd vinden, zodat ze hun krachten kunnen bundelen?

Deze twee verhaallijnen worden op een heel bijzondere wijze afgewisseld: de gebeurtenissen wisselen elkaar namelijk af, waarbij de tijdlijn wel normaal doorloopt. De handelingen van John worden dus voor Nummer Zeven op diverse nieuwssites gespot, zodat zij de handelingen van de jongen kan volgen. In het begin van het boek tref je in de eerste paar zinnen nog aanwijzingen aan om wie het gaat, en welk deel van het verhaal je aan het lezen bent. Dat dit gaat vervelen weet ook de buitenaardse schrijver Pittacus Lore: al snel laat hij deze tactiek varen, en wordt je een ander verschil gewaar: de avonturen van Nummer Vier en Nummer Zes zijn dikgedrukt, de belevenissen van Nummer Zeven in normaal lettertype. Zo heb je direct, op de eerste oogopslag, duidelijk over wie je aan het lezen bent! De afwisselingen van de verhaallijn zorgen dat je zowel een enorme vaart in het boek houdt, alsook dat je simpelweg verder wil lezen: hoe gaat het nu verder, wat gaat er gebeuren? Een meer dan waardig vervolg op het eerste deel!

Ik ben Nummer Vier, Pittacus Lore
AW Bruna, november 2011, 278 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789022999448