Recensie: De Kracht van Vijf: Oblivion, Anthony Horowitz

oblivion 9789044818741

In het vijfde deel uit de serie De Kracht van Vijf neemt Anthony Horowitz je stap voor stap mee met alle gebeurtenissen die te maken hebben met het grootste evenement tot nu toe: het einde van de wereld. Veel groter worden ze niet, aldus de schrijver. In het slot van de serie, Oblivion, volgen we weer de vijf tieners, die magische krachten hebben. Zij zijn namelijk de enigen die een duivelse kracht, genaamd De Ouden, kan tegenhouden. En dat wordt een felle strijd, want die Ouden hebben al heel lang zitten te broeden op een wraakplan. En dat steekt behoorlijk vernuftig in elkaar!

In het begin van het boek kom je er achter dat de vijf tieners verspreid zijn over de gehele wereld. Doen ze in deel vier bij elkaar kwamen in Hong Kong, zijn ze door een magische transporteerpoort gesprongen, vlak voordat die werd vernietigd. Maar… iedereen is naar een andere plek op de wereld gesprongen, en dat is niet handig, want los van elkaar zijn hun krachten tegenover De Ouden te verwaarlozen.

In het boek volg je elk van deze vijf jongeren, in hun zoektocht naar elkaar. Het is een strijd om te overleven, die ieder op zijn eigen manier beleeft. De schrijver heeft flink nagedacht over de gevolgen van een apocalyps, en heeft in verschillende landen verschillende scenario’s bedacht: hongersnood, een ziekteplaag, terroristische aanslagen. Alles is tot in de puntjes omschreven, alsof je het zo zou kunnen beleven.

De schrijfstijl is bij Anthony Horowits een beetje discutabel: hij schrijft zoals hij praat. Letterlijk. Niet-bestaande woorden, grappige annotaties… het leest prettig en aangenaam, maar het past misschien niet bij een zwaar en dik boek als dit, op een punt waarbij de wereld bijna vergaat. Bovendien vervalt het boek nog al eens in herhaling, waarbij je soms denkt dat het boek best een 150 pagina’s korter kon zijn. Het prettige is, dat je dit deel best kunt lezen zonder de eerste vier delen te hebben gelezen. Natuurlijk mis je wat achtergrondkennis, maar er wordt genoeg verteld om je het verhaal te laten volgen.

Ieder van de vijf personages is compleet anders, en beleeft andere avonturen. Als de vijf tenslotte weer samenkomen, is de onderlinge band behoorlijk anders geworden. Stuk voor stuk zijn ze sterker, onafhankelijker… kunnen ze samen de wereld behoeven van de ondergang, en De Ouden verslaan? Let wel: sommige stukjes tekst zijn erg plastisch in hun omschrijvingen van wat er allemaal gebeurt. Ook de gewelddadige delen!

De Kracht van Vijf: Oblivion, Anthony Horowitz
Clavis, oktober 2013, 621 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789044818741