Recensie: De kracht van stille mensen, Sophia Dembling

De kracht van stille mensen Sophia Dembling neemt in De kracht van stille mensen de tijd om uit te leggen dat verlegen en introvert zijn heel verschillende dingen zijn. Vanuit haar persoonlijke ervaringen en die van anderen (ze houdt lezingen over introversie, dus komt ze heel wat mensen tegen) vertelt ze over haar bevindingen. Daarbij probeert ze alle misstanden te herstellen die zijn ontstaan in onze drukke, expressieve samenleving. Voor haar betoog gebruikt ze veel informatie van anderen, zoals lezingen en onderzoeken. De boeken van Elaine Aron over hoogsensitiviteit worden buitengewoon vaak aangehaald. De kracht van stille mensen is echter een wat vreemd boek. Het is geen onderzoek op zich, want schrijfster Sophia Dembling is eigenlijk meer op zoek naar een bevestiging van haar bevindingen, dan een eigen onderzoek of een eigen betoog. Wel citeert ze met regelmaat van de klok andere onderzoekers en deskundigen, waarbij die citaten niet altijd even duidelijk binnen die context vallen. Soms lijkt het er meer op dat het een bevestiging is van haar eigen vermoedens en wensen, waarin ze meermaals stelt dat introverte mensen eigenlijk beter zijn dan bijvoorbeeld extraverte mensen. En da’s best een harde patstelling. Ze beweert zelfs een keer dat het best knap is dat extraverte iets creatiefs kunnen bedenken, omdat introverte mensen vaak veel dieper nadenken (en extraverte blijkbaar alleen oppervlakkige gedachten hebben). Nu overdrijf ik die stelling een beetje, maar daar komt de sfeer van het boek wel op neer. Een leuk en hart-onder-de-riem-stekend boek voor rustige, introverte mensen, maar een egostrelend boek voor de schrijfster is het zeker. Het is vlot geschreven, vol grappige anekdotes en snedige opmerkingen. Daardoor is het een prettig boek om te lezen, en krijg je in ieder geval wat nieuwe namen van auteurs met boeken over introversie en hoog-sensitiviteit. De kracht van stille mensen, Sophia Dembling Lev boeken, 192 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789400506220