Recensie: De kracht van ADHD, Dr. Anders Hansen

Steeds meer mensen ontdekken dat ze ADHD hebben. Soms is die eigenschap ontdekt door een bekwaam psycholoog, soms is het concept aangewakkerd door een huisarts… en stiekem wordt de diagnose volgens mij vaak zelf toegekend. Checklistje erbij, dingen afvinken en voilà, alles valt op zijn plek. En hoewel ik alle begrip heb voor mensen die anders zijn (als slechtziende besef ik maar wat goed dat iedere individu de wereld op een unieke en eigen manier tot zich neemt), ben ik stiekem een beetje allergisch voor mensen die zichzelf bepaalde neurodiverse eigenschappen toe-eigenen. Ik bedoel: je kunt ook gewoon iemand zijn die veel wil praten. Je kunt ook gewoon alles willen meekrijgen. FOMO is geen ADHD. Social-mediaverslaving zorgt ook voor een korte aandachtspanne. Er zijn zoveel redenen waarom je vakjes van die checklist kunt afvinken, en veel redenen hebben niets te maken met ADHD. En voor iedereen losgaat in de commentaren (laat vooral weten wat jij van iets vind, maar doe dat op een respectvolle manier!): nee, ik ontken ADHD zeker niet. En dit boek is een geweldig boek, wat een steun is voor iedereen met deze eigenschap.

Boek over ADHD voor iedereen

Met De Kracht van ADHD duikt dr. Anders Hansen (een Zweedse psychiater met al een aantal bestsellers op zijn naam) in de inzichten die inmiddels verkregen zijn over ADHD, en vooral hoe je daar de positieve aspecten van kunt inzien en versterken. Daarbij steunt Dr. Hansen op heel wat wetenschappelijk onderzoek, waar je zelf natuurlijk verder in kunt duiken als je verdieping zoekt over bepaalde onderwerpen. Achter in het boek vind je een flinke lijst met bronnen. Let wel dat het boek stamt uit 2017 – in de afgelopen jaren is er heel wat onderzoek naar de werking van hersenen gedaan en kunnen er nieuwe inzichten zijn verworven.

Evolutie en biologisch

Een bijzondere insteek van dit boek is het begin, waarin het lijkt of Hansen zoekt naar een oorzaak waarom zo veel mensen tegenwoordig te maken krijgen met ADHD. Hij gebruikt daarbij het evolutionair biologisch perspectief, waarmee hij ingaat op de eigenschapen van ADHD in de geschiedenis, van jager-verzamelaarsgemeenschappen tot aan de moderne, verstedelijkte samenleving van vandaag. En nu blijkt dat veel mensen met ADHD het idee hebben dat ze niet passen in onze samenleving. De hele dag stilzitten op school of op het werk… dat past terecht niet bij het plaatje van ADHD-ers. Waar ze al jagend of verzamelend in het voordeel zijn, lijken ze nu een achterstand te hebben op de anderen. Maar… wat dan?

Anders denken

Hij benadrukt echter keer op keer dat dit feit niet betekent dat mensen met ADHD hun waarde hebben verloren of dat ze niet langer nodig zijn – maar dat de samenleving beter moet worden in het benutten van de kwaliteiten van deze mensen, in plaats iedereen in een keurslijf willen drukken. Na een algemene inleiding duikt wetenschappelijk onderbouwde lijst van de positieve eigenschappen die ADHD met zich meebrengt en hoe je daar het beste je voordeel mee kunt doen. Zo vertelt hij over associatief denken en hyperfocus, het zoeken naar kicks en het ondernemerschap.

Ga direct naar De kracht van ADHD op BOL.com.

Recensie over De kracht van ADHD

De kracht van ADHD draait om het positief leren inzetten van je ADHD. Een van de hoofdstukken gaat over lichaamsbeweging en de positieve effecten ervan bij ADHD, maar ook verweven in de rest van het boek strooit Hansen tips van zijn eigen patiënten en andere klinische en wetenschappelijke ervaringen over wat werkelijk werkt. Het gaat bijvoorbeeld over het opdelen van grote taken in kleinere delen, het leren prioriteiten stellen en leren leven in de chaos. Het boek heeft daarmee een positieve insteek en laat zien wat valkuilen zijn van ADHD, maar hoe je die ook op een heel eenvoudige manier kunt omzeilen en ombuigen naar krachtige instrumenten.

Titel: De kracht van ADHD
Uitgever: LEV uitgevers
Aantal pagina’s: 205