Recensie: De Koelcel, Linda Samplonius

In de spannende thriller De Koelcel wordt freelance fotografe Sara Beekveld na een personeelsuitje wakker in een vreemd bed. Zonder te weten wat er de avond ervoor is gebeurd. Haar ‘gezelschap’ voor die nacht was collegafotograaf Marcel Grotenbroek. Maar de vraag komt naar boven: is ze gedrogeerd, of weet ze niets meer door een teveel aan alcohol? Een ontbrekende hoofdpijn wijst op het eerste. Maar ja: hoe bewijst ze dat? En hoe zal haar werkgever hier op reageren, als ze met een beschuldigende vinger naar het paradepaardje onder de fotografen Marcel wijst? Of zal ze zelf een wraakactie moeten opzetten? Ze doet haar beklag bij haar ex-vriend, die net terug is uit het buitenland. Hij wordt woedend op de gevreesde man, en bemoeit zich steeds meer met de netelige kwestie. Ondertussen wordt er natuurlijk ook een politie-onderzoek ingesteld naar de dood. Aanvankelijk denken ze echter dat het om een ongeluk gaat: Marcel is immers dood in zijn douche gevonden, zonder wonden of ander letsel. Dankzij een tip echter krijgen ze te horen dat er opzet in het spel was. Maar wie of wat… het onderzoek loopt alle kanten op. Er duikt zelfs nog een tweede lijk op – letterlijk, in de Amsterdamse Grachten – die nog helemaal aan geen enkele persoon of misdrijf gekoppeld kan worden. Het politie-onderzoek van De Koelcel zelf wordt geleid door de oude rot in het vak Frank en de jonge en sexy agente Femke. Beiden hebben een geheel eigen leven en achtergrond, en die wordt van beide best diep uitgediept. Niet zo belangrijk voor het verhaal op zich, maar wel bepalend voor het verloop ervan, zo blijkt later in het boek. Neem de ‘nutteloze’ achtergrondinformatie dus maar even voor lief tijdens het lezen, die valt uiteindelijk allemaal op z’n plekje. Het verhaal wordt vanuit dit polite-onderzoek verteld. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met kortere hoofdstukken, waarin ‘een verdachte’ aan het woord wordt gelaten. Deze hoofdstukken zijn anoniem, en in een ander lettertype geschreven. Het is dus net vanuit welke persoon jij op dat moment denkt wie de dader is: en die persoon kan nog wel eens wisselen tijdens het lezen! Dat element maakt het boek nog een tikje spannender. Naast de uitgebreide en nauwkeurige omschrijvingen van het onderzoek krijgt het boek ook een diepgaand element mee, dat het spanningselement helemaal goed doet. En dan blijkt het opeens toch een klein wereldje te zijn! De Koelcel, Linda Samplonius Crime Compagnie, juni 2014, 232 pagina’s, paperback. Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789461091376