Recensie: De Klokkenluider, John Grisham

de-klokkenluider-john-grisham-boek-cover-9789400506350John Grisham heeft de laatste tijd wat zijstapjes gemaakt naar andere subgenres (waaronder een sprong naar een young-adult fantasy-reeks boeken) maar hij blijft in de eerste plaats toch een schrijver van spannende juridische thrillers. En hoewel de andere boeken hem ook goed afgaan, blijft hij in dit genre toch met kop en schouders boven zijn concurrenten staan. De Klokkenluider is ook weer zo’n thriller die je blijft boeien, pagina na pagina.

Klokkenluider

Het onderwerp van De Klokkenluider draait allemaal om een mysterieuze man, onder de naam Greg Meijers. Maar, zo zegt de man al direct, dat is niet zijn echte naam. Die heeft hij namelijk officieel laten veranderen. Greg was één van de slachtoffers van een groot schandaal in de Amerikaanse zakenwereld, en zoals dat daar gaat: valt de grootste, dan nemen ze iedereen mee. Zo verloor Greg ook zijn baan en licentie. Inmiddels mag hij weer als advocaat aan de bak en heeft hij zelfs één client. Niet dat hij die nodig heeft, want het is de vraag of Greg zelf ook wel schone handen heeft gehouden in de vuile praktijken van het grote concern. Maar goed: via zijn opdrachtgever wil Greg optreden als klokkenluider. Een van de rechters in Florida is namelijk vermengt met criminele praktijken. Erge criminele praktijken. En dat moet worden gestopt!

Zijweg

Die rechter moet dus aan de schandpaal worden genageld, maar Greg kent de wegen die bewandeld moeten worden. Hij kiest bewust niet voor de meest directe weg, maar speelt zijn klokkenluidersfunctie via de Board on Judicial Conduct. Daar krijgt hij de advocaten Lacy Stoltz en Hugo Hatch toegewezen. Advocaten die al heel wat jaren actief zijn en ook weten hoe de wereld in elkaar steekt. Toch lijkt het een en ander niet te kloppen aan de hele zaak, en stukje bij beetje komt er meer vuile was bovendrijven van de rechter in kwestie. Maar die wil natuurlijk niet als schuldige opdraaien, en schakelt op haar beurt de hulptroepen in. Wanneer de beruchte Coast Mafia aan het werk gaat wordt het knap warm onder de voeten van Hugo, Lacy en Greg!

Misdadig

En zo komt het dat een ogenschijnlijk veilig beroep als advocaat ineens een stuk spannender en vooral gevaarlijker wordt. Met name voor Lacy en Hugo, die zich niet zo goed hebben kunnen voorbereiden als Greg. Vanaf dat moment begint de vaart ook goed in het boek te komen, hoewel het al vanaf het begin boeiend is. Zeker na het eerste hoofdstuk, wanneer je kennis maakt met Lacy en Hugo. In De Klokkenluider worden persoonlijke onthullingen gecombineerd met zakelijke feitjes en een spannend plot. Dat maakt het aan de ene kant erg ver-van-mijn-bed door de juridische spelletjes, maar ook weer heel herkenbaar door de menselijke factoren die in het boek zitten verwerkt.

De Klokkenluider, David Baldacci
AW Bruna, 349 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789400506350. Prijs: 19.99 euro.

Recensie over De Klokkenluider

Weer een spannende thriller uit het kamp van Baldacci, waar je van voor tot achter van kunt genieten. Corrupte rechters die onderdeel uitmaken van een crimineel netwerk blijken knap gevaarlijk te zijn!