De kleine kronieken van Loriën 2 gaan dieper op de saga in

de-kleine-kronieken-van-lorien-2-de-legenden-pittacus-lore-boek-cover-9789400506879 Ken jij de Loriën-saga al? Het begon ooit bij Ik ben nummer Vier, een spannend boek dat ook verfilmd is, maar daarna woedde de strijd gewoon verder. Het verhaal gaat over buitenaardse wezens, Loriërs, die jaren geleden zijn weggevlucht van hun planeet. Die stond namelijk op het punt vernietigd te worden door Mogadoren, een buitenaards ras dat – nou ja – graag vernietigt. De laatste Loriërs zijn naar aarde gestuurd in een ruimteschip: tien kinderen met bijzondere krachten en voor ieder een begeleider. Ze leefden jaren lang ondergronds en verborgen, maar inmiddels is de strijd losgebarsten. De grootste uitdaging: elkaar vinden!

Verhaallijn

In de boekenserie lees je natuurlijk hoe het de kinderen afgaat in de strijd tegen de Mogadoren, en hoe ze met elkaar proberen te overleven, aan elkaar proberen te wennen en het daar vaak knap lastig mee hebben. Ze trainen hun unieke krachten en verschuilen zich voor het gevaar. Dankzij een paar bijzondere vrienden (een paar menselijke vrienden en zelfs een Mogadoor, Adam, die door een mislukt experiment een hechte band voelt met de overgebleven Loriërs) weten onze helden steeds dichter bij hun aartsvijand te komen, Setrakus Ka. Maar de kinderen raken elkaar vaak uit het oog. Soms bewust, soms onbewust – en hoewel jij de belangrijkste verhaallijnen volgt gaat het leven voor de anderen ook door. Die avonturen lees je in De Kleine Kronieken van Loriën 2!

Losse verhalen

De kleine kronieken van Loriën is echter vooral geschikt voor wanneer je al bekend met de boekenreeks. Alleen dan zullen de verschillende verhalen betekenis hebben. En het is ook handig als je die boeken een beetje vers in het geheugen hebt: sommige losse verhalen uit de kronieken gaan namelijk een flink stuk terug in te tijd, zoals het eerste verhaal, waarin Adam worstelt met het feit of hij trouw moet zijn aan de Mogadoren of aan de Loriërs. Daarin lees je bovendien hoe hij omgaat met de herinneringen van Eén, en hoe het experiment tot stand is gekomen die hem de Erfgaven hebben gegeven. In dat eerste verhaal, Op zoek naar Sam, beleef je bovendien hoe Adam zowel Sam Goode als diens vader Malcolm probeert te redden. In het derde verhaal, Zij die vergeten, lees je weer mee over de schouder van Adam. Daarin ontdek je hoe Adam een geheim vertelt dat de hele situatie voor De Garde zal veranderen. De laatste dagen van Loriën, het tweede verhaal, gaat nog een stuk verder de geschiedenis in. Daar lees je hoe de strijd tussen de Loriërs en de Mogadoren ooit begon, toen de Mogadoren de ooit zo vredige planeet Loriën totaal onverwacht aanvielen.

De kleine kronieken van Loriën 2 – De Legenden, Pittacus Lore AW Bruna, 228 pagina’s, paperback. Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789400506879