Recensie: De Kameleon is terug! B.M. de Roos

kameleon-is-terugDe Kameleon is terug! Na tientallen jaren is er weer een nieuw boek over onze favoriete Friese tweeling Sietse en Hielke Klinkhamer, zoon van de dorpssmid en trotse eigenaars van een klein en eigenaardig bootje, dat dankzij een opgeknapte automotor buitengewoon pittig is. Samen beleven de nieuwsgierige jongens spannende avonturen in het Friese platteland. In De Kameleon is terug, dat inderdaad niet door H. de Roos is geschreven, maar door Bies van Ede en Maarten Veldhuis, is het eerste deel uit een nieuwe serie van acht boeken over de Kameleon. Met zijn tweeën weten zij niet alleen de echte authentieke Kameleon-sfeer tot leven te wekken, maar ook over te hevelen naar de moderne tijd. Euro’s en smartphones komen dan ook gewoon in het verhaal voor, maar de twee schrijvers bewijzen ook dat je nog gewoon ouderwets leuke en spannende avonturen kunt beleven. Het is een waardeloze, regenachtige zomer als Circus Rex naar het dorpje Lenten komt, waar Sietse en Hielke wonen. De tweeling kan niet wachten om de beroemde leeuwenact te zien, maar een fikse onweersbui lijkt roet in het eten te gooien. Door een kapot drooggemaal loopt het weiland waar het circus staat bijna onder en tot overmaat van ramp ontsnapt er een leeuwin. Als de lammeren bij boer Brandsma ook nog worden gestolen, lijkt het dorp niet veel trek meer te hebben in het circus. Kunnen de broers het circus te hulp schieten? Het boek De Kameleon is terug is heel erg actueel: dieren in het circus: kan dat wel? In het dorpje Lenten wordt dan ook flink actie gevoerd door mensen die het maar zielig vinden hoe de dieren in een circus moeten leven. Sietse en Hielke, die niet snel terugdeinzen voor een praatje, raken echter al snel met de mensen van het circus in gesprek en leren ook de andere kant van het verhaal kennen. Ze komen daarbij in een lastig parket, maar doen er alles aan om het iedereen naar de zin te maken.

De Kameleon is terug, B.M. de Roo
Illustrator: Rudi Jonker Kluitman, 156 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789020677218