Recensie: De jongen die demonen zag, Carolyn Jess-Cooke

de jongen die demonen zag

Het diepzinnige verhaal De jongen die demonen zag wordt vertelt vanuit twee duidelijke hoofdpersonen. Aan de ene kant de jonge, Alex. Alex is een tiener die in contact staat met demonen. Al sinds zijn jonge jaren ziet hij de slechte ondoden, en heeft hij contact met een soort prive-demoon, Ruen. Deze demon kan van gedaante veranderen. De ene keer ziet Alex hem als spookjongen, als oude man, als hoornskop, maar Ruen verdwijnt ook soms.

Aan de andere kant maken we kennis met Anya. Zij komt oorspronkelijk uit het Ierse dorpje waar dit verhaal zich afspeelt, en is zich na de dood van haar dochtertje gaan specialiseren in kinderpsychologie. Haar dochtertje Poppy zag namelijk ook dingen. Gen demonen, zoals Alex, maar gebouwen, wegen, bruggen en nog veel meer. Dt dreef haar tenslotte tot waanzin, waarna ze zich van het leven beroofde.

Na heel wat omzwervingen komt Anya weer terug in haar geboortedorpje, waar ze werk vind als kinderpsychologe in een medisch centrum. Daar krijgt ze al snel de zaak van Alex in haar maag gespitst, maar ze ontdekt ook al snel dat er meer is dan enkel een kwestie van waanbeelden of schizofrenie. Alex weet namelijk dingen te vertellen die niemand anders kan weten. Dat haar dochter Poppy heet, bijvoorbeeld, of het muziekstuk dat ze componeerde net voordat ze zelfmoord pleegde. Dat maakt Alex ook meteen een heel bijzonder geval. De jongen heeft dan zelf ook al genoeg meegemaakt om hem geestesziek te laten verklaren. Zijn vader is op jonge leeftijd uit het leven verdwenen. Zijn moeder kon daar niet echt mee omgaan, en heeft vijf keer gepoogd zichzelf van het leven te beroven.

Langzaam maar zeker zie je hoe Alex en Anya tot elkaarkomen, elkaar beter leten kennen en waarin Anya beter leert omgaan met haar verleden, maar ook Alex die beter weerstand kan bieden tegen de invloed van de demon Ruen. Daartussen komen nog een paar personen en karakters die hun stempel drukken op deze twee personen. Hierdoor ontstaat een schitterende karakterontwikkeling en diepgang, die het verhaal bijzonder veel goed doen.

De jongen die demonen zag is dan een indrukwekkend psychologisch drama met een flinke diepgang. Het is heel beeldend geschreven, je ziet de situatie zo voor je. Er zit een goede vaart in het verhaal, en de verhaallijn in het boek blijft je uitdagen en verrassen.

De jongen die demonen zag, Carolyn Jess-Cooke
Orlando, november 2012, 336 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789022959763