Recensie: De jonge Samoerai 1: De weg van de krijger, Chris Bradford

de jonge samoerai 1 de weg van de krijgerDe Jonge Samoerai is een serie die in lang vervlogen tijden afspeelt. Hoofdrolspeler is de Engelse jongen Jack Fletcher, die samen met zijn vader op weg is naar Japan. Die weg is eigenlijk geheim, de Portugezen hebben een geheime route ontdekt, en die route opgeschreven in een bijzonder boek. Op weg naar Japan leidt het VOC-schip echter schipbreuk, en alle bemanningsleden worden door ninja’s vermoord. Een bloederig tafereel om te lezen! Jack spoelt aan, en de oude zwaardmeester Masamoto Takeshi ontfermt zich over hem: hij maakt van Jack een jonge samoerai. En wel een heel bijzondere, want de zwaar gewonde Jack mot eerst zien te herstellen in die vreemde wereld. Daar staat hij met zijn mond vol tanden: zo veel pracht heeft hij nog nooit gezien, en de manieren en taal van de Japanners zijn natuurlijk totaal anders dan dat Jack gewend is. Gelukkig leeft er in Japan ook een Portugese Katholiek, die Jack wegwijs maakt in de Japanse taal en gebruiken. Voor zover hij de jonge samoerai dat kan bijbrengen. Gelukkig blijkt Jack een goede leerling, en leert hij tijdens zijn herstel de taal te spreken. Door het hele boek heen krijg jij als buitenstaander ook veel te horen en te lezen over de Japanse gebruiken en tradities, erg leuk! Jacks training in bushido – de weg van de krijger – begint. Daarvoor wordt hij meegenomen naar de leerschool van Sensei Masamoto. Jacks ultieme doel is wraak nemen op de moordenaar van zijn vader. Inmiddels is deel 5 verschenen in deze wereldwijde successerie. Met deze midprice-editie kunnen nu nog meer lezers kennismaken met de heldhaftige Jack en zijn avontuurlijke leven. En dat is zeker een aanrader, want het wonderlijke verhaal van deze stoere jongen in een vreemd land is echt geweldig: het is vlot geschreven, heeft spannende actiemomenten, kent natuurlijk humor (door de vele fouten die Jack maak) en je leert nog eens iets over Japan!

De Jonge Samoerai 1 – de weg van de Krijger, Chris Bradford Unieboek Spectrum, 256 pagina’s, paperback. Prijs: 5 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789000343515