Recensie: De jacht op Jozef Tentelaar, Stefan Boonen

De jacht op jozef tentelaarJozef Tentelaar is een bijzondere jongen. Hij woont in het boek De jacht op Jozef Tentelaar samen met zijn vader in een soort koffiehuis. Nou ja, koffiehuis: en zelf in elkaar geknutselde hut op een kar, waarmee Jozef’s vader rond kan fietsen als hij ergens kans ziet om zijn koffie en wereldberoemde chocolademelk te verkopen. Met een koekje d’r bij, natuurlijk. Zijn moeder is vertrokken doen Jozef nog klein was, en sinds dien zijn de twee op elkaar aangewezen. En natuurlijk bemoeien anderen zich graag met het tweetal, zoals het schoolhoofd. Maar zoals zijn vader zegt: Alles Tentelaar! (Alles is zoals het hoort). Zij wil niets liever dat Jozef wordt opgenomen in een internaat van een plaatselijke grootheid. Als deze beste man een grootse prijsvraag organiseert, waarmee je een reis naar de maan kunt winnen, is het wonder boven wonder Jozef’s vader (die niet eens meedeed) de persoon die de ruimtereis wint. Toeval? Ik dacht het niet! Maar daar gaat het ook meteen mis, want als Jozef en zijn vader eenmaal in de raket zitten raken ze per ongeluk een hendel en stijgt de raket een stukje op… om daarna ineens neer de ploffen! Dat zorgt voor de nodige problemen, en Jozef en zijn vader luchten, met koffiehuis en al. Zo beleven ze heel wat problemen, op hun weg naar Kraak, het kleine dorpje waar Jozefs vader geboren en getogen is, en waar een bijzondere verrassing op Jozef wacht. De jacht op Jozef Tentelaar is een heel fantasierijk boek over een jongen die alles tegen zich lijkt te hebben. Hij heeft eigenlijk geen speelgoed, geen fatsoenlijk dak boven zijn hoofd, en moet tot overmaat van ramp alles achter zich laten omdat zijn vader in de problemen komt. Tijdens die vluchtreis moeten ze eten stelen omdat ze geen geld hebben, ontmoeten ze een echte kannibaal en wordt zijn vader ontzettend ziek. Jozef Tentelaar is dan ook niet bepaald een geluksvogel, zoals je in dit vlot geschreven boek kunt lezen. Grappig en spannend worden zijn avonturen daardoor wel, dat moet je de jongen nageven, en ze houden er een heel bijzondere levenshouding op na!

De jacht op Jozef Tentelaar, Stefan Boonen
Illustrator: Tom Schoonooghe Manteau, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789022329863