Recensie: De interactieve boeken van RDDWVK

RDDWVK evolitie ipad screenshotBoeken zijn maar saai en suf, zo vinden veel kinderen. Da’s ook helemaal niet zo raar, met al die digitale media waarmee ze overspoeld worden. Televisie, games, computers… je moet tegenwoordig van goede huizen komen wil je daar tegenop kunnen boksen. RDDWVK (Reis Door De Wereld Van Kennis) doet zijn best om dat voor elkaar te krijgen meteen serie interactieve boeken, die je in de iBooks Store kunt kopen.

De insteek van RDDWVK is heel eenvoudig: ze willen het onderwijs verrijken met interactieve materialen. En dat zorgt er ook wel voor dat we een beetje raar tegen deze apps aankijken. Want ze zijn helemaal gericht op het onderwijs, met regelmatig de term ‘lessuggestie’ die eigenlijk meer voor leraren bedoeld lijken te zijn dan voor kinderen, hoewel ze meteen gekoppeld worden aan een praktische opdracht.

De informatie wordt wel op een mooie manier vormgegeven. Op iedere pagina staan interactieve elementen, zoals filmpjes en animaties, doorklikmogelijkheden naar verdere informatie en meer. De uitgever pakt hierbij meteen een paar flinke en lastige onderwerpen aan, die direct baat hebben bij een snelle en visuele uitleg, zoals Evolutie, Erfelijkheid en Groei en ontwikkeling. Die informatie wordt dankzij de presentatie sneller opgenomen dan met en statisch beeld en heel veel tekst. Een beeld zegt tenslotte meer dan 1000 woorden!

Toch is er heel wat te lezen in de app, en de taalkeuze is daarbij niet de meest voor de hand liggende. De tekst lijkt eerder geschreven voor volwassenen of kinderen op de middelbare school, terwijl de onderwerpen ook verslonden zullen worden door kinderen van de basisschool. Je zou eerder meer filmpjes verwachten, meer beweging. Het zijn leuke en leerzame iBooks, die zeker toepassingsmogelijkheden kennen in het onderwijs. Mits ze daar gaan overstappen op het gebruik van iPads, uiteraard! En het is de vraag hoe scholen omgaan met het idee dat je lekker vrij kunt bladeren door het iBook.

Momenteel zijn er 8 interactieve studieboeken van RDDWVK verkrijgbaar in iBooks Store:
•    Wat is Leven? – Erfelijkheid
•    Wat is Leven? – Groei & Ontwikkeling