Recensie: De Ingreep, Carla de Jong

De Ingreep wordt gedaan door een briljante arts: Wim Grondman. Een briljante arts, maar ook bij wie niet alles even goed gaat. Zo is hij echt een ramp met mensen, en is hij meer dan gehecht aan zijn eigen ritueeltjes en patronen. Wordt daar van af geweken, dan raakt Wim behoorlijk in paniek. Maar een briljant arts, dat is hij zeker. In dit boek lopen we afwisselend bij een aantal mensen mee. De belangrijkste persoon lijkt hierin Mensje Kramer te zijn. Een psychologe die meermaals columns schrijft voor verschillende bladen. Ze wordt bij een veranderingsproces betrokken bij het ziekenhuis waar ze pas een borstoperatie heeft ondergaan – door Wim Grondman. De re-organisatie wordt geleid door de felle en ambitieuze Rita Jansen, die heel wat mensen tegen zich in het harnas weet te drijven. Het mikpunt? Klantgerichtheid verbeteren. En laat dat nu net Wim’s slechte punt zijn! Mensje en team-psycholoog Scott staan aan Wims kant, maar Rita gaat overal doorheen en wil gewoon perfecte resultaten. Ze zit Wim flink op de nek, en dat laat hem niet koud! Daarnaast maken we kennis met Chantal, een vrouw die bezwijkt aan borstkanker, en haar man, Hamilton. Chantal is ook geopereerd door Grondman, maar Hamilton kan absoluut niet tegen het koude, kille karakter van Wim. Hij meent dat Chantal gemakkelijk gered had kunnen worden… Al deze verhaallijnen passen perfect in elkaar in deze zinderende ziekenhuisthriller. Het verhaal is heel persoonlijk, open en eerlijk. Je krijgt echt hekel aan bepaalde personen, die later in het verhaal toch goede kanten blijken te hebben, en andersom. De spanning stijgt echter als er doden gaan vallen in het ziekenhuis en de directe omgeving daarvan. Wie is de dader? En waarom worden juist die mensen vermoord? Langzaam maar zeker vallen de kwartjes op hun plek: de ene keer hard en duidelijk, soms draaien ze even wat rondjes voor ze op hun plek vallen. En dan zijn daar ook nog wat schijnbewegingen, om je op het verkeerde been te zetten! De Ingreep, Carla de Jong AW Bruna, februari 2014, 343 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789400502840