Recensie: De Helse creaties 1: De ijzeren Engel, Cassandra Clare

9789048826551 de ijzeren engel De Helse Creaties is een boekenserie die een eeuw vóór de gebeurtenissen van Clare’s trilogie de Kronieken van de Onderwereld afspeelt. In deze serie leer je Tessa kennen, een alledaagse heldin die verstrikt raakt in het web van demon-dodende Schaduwjagers. De zestienjarige wees Tessa Gray komt van New York naar Londen om haar broer te ontmoeten. Er wacht haar niet veel goeds: in de onderwereld van Londen bevolken vampiers, heksen en andere bovennatuurlijke wezens de straten. Tot overmaat van ramp wordt Tessa gevangen genomen. Zij blijkt namelijk over de gave te beschikken om te transformeren in een andere vorm, en die gave willen verschillende partijen wel in hun team hebben! Haar ontvoerders trainen Tessa in de kunst van het vormveranderen en bereiden haar voor als een ​​pion in een duivels plan. Gelukkig wordt Tessa gered en naar het Instituut gebracht, waar een groep schaduwjagers worstelt om het kwaad te bestrijden. Hoewel de personages in De Helse Creaties: De ijzeren engel anders zijn dan in de Kronieken van de Onderwereld, zal de algemene smaak van Tessa’s nieuwe familie bij de fans zeker in de smaak vallen. De belangrijkste personage is Tessa’s redder Will, de knappe tiener met een scherpe tong en een mysterieus verleden. Maar er is ook Jem, die je zeker niet uit het oog mag verliezen. De weelderige, melodramatische stedelijke fantasysfeer van de schaduwjagers wereld past naadloos in een steampunk-achtig Victoriaanse verleden, en deze nieuwe serie maakt een aanloop naar een grootse strijd tegen hordes tegenstanders, die in werkelijkheid demonisch aangedreven messing uurwerken blijken te zijn. Het verhaal is voor fans vertrouwd geschreven, maar heeft wat trage momenten. Het einde is natuurlijk erg spannend, met een paar mooie ‘open eindes’ die je nieuwsgierig zullen maken naar deel 2 van de serie Helse Creaties!

Helse creaties 1: De IJzeren Engel, Cassandra Clare Moon, 320 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789048826551