Recensie: De heks van geur en kleur, Heksen van Fantasia 6

De heks van geur en kleur Na de prinsessen van Fantasia gelezen te hebben kwam er een nieuwe serie, De Heksen van Fantasia. Daarin ging de felle strijd om Fantasia verder, maar nu werd het verhaal eigenlijk verteld vanuit de Heksen. Een spannende strijd, waarin de prinsessen keer op keer te maken krijgen met een andere Grauwe heks. In deel 6 van de Heksen van Fantasia krijgen ze te maken met de heks van geur en kleur, Sulfurea. De laatste van de heksen, naast de opperheks Nomenziona. Gelukkig zijn prinses Samah en de geheimzinnige gevangene, Nils, ontsnapt uit de heksenburcht, en weer veilig terug bij de koning en de andere prinsessen. Het blijkt echter al snel dat de geheimzinnige gevangene niemand minder is dan De Prins Zonder Naam, de persoon die het de prinsessen en de koning zo moeilijk heeft gemaakt met zijn verraderlijke magie en sluwe listen. Hoewel Samah tot op haar oren verliefd is op Nils zijn de anderen dan ook bijzonder wantrouwend, hoewel ze nog niet weten wie hij in werkelijkheid is. In diezelfde tijd gebeurt er ontzettend veel. Nomenziona weet de Slapende Koning te wekken en hem mee te nemen naar de heksenburcht, om daar een val op de zetten voor de Prins zonder Naam, zodat ze zijn kracht kan ontnemen. De Prins zonder Naam is tot over zijn oren verliefd op Samah, en verbaast zich over het enthousiasme en de kracht waarmee ze omgaan met al die tegenslagen. Hij leert de kracht van vriendschap en liefde kennen, en raakt steeds meer op het goede pad. Net als de eerdere delen van de Heksen van Fantasia vertelt het verhaal van de heks van Geur en Kleur, Sulfurea, een spannend verhaal over grote angsten, gevaarlijke monsters (motten in dit geval) en sluwe listen. Het boek is voorzien van sfeervolle illustraties die de pagina’s sieren. Het verhaal zelf bevat veel details over de omgeving en de gezichtsuitdrukkingen, en alles wordt uitgebreid besproken in plechtige taal – maar zo hoort dat natuurlijk ook aan het hof. bloemige dialogen en veel plechtplegingen staan de nodige actiemomenten en wantrouwende daden natuurlijk niet in de weg. Dit voorlaatste deel is dan ook bijzonder spannend en neemt een mooie aanloop naar het laatste deel… we kunnen bijna niet wachten!

De heksen van Fantasia 6 – De heks van geur en kleur, Thea Stilton
Illustrator: Silvia Bigolin De Wakkere Muis, 270 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789085923077