Recensie: De heks van de bibliotheek, Christien Boomsma

In het boek De heks van de bibliotheek maak je kennis met de elfjarige Filou. Ze verveelt zich te pletter. Waarom? Haar beste vriendin Karin is verhuisd, en sindsdien er niets meer te beleven in het dorpje waar ze woont. Of toch? Op een natte en regenachtige avond in de herfst raakt Filou opgesloten in de oude kerk, waarin de bibliotheek gevestigd is. Op zolder ontdekt ze een oude vrouw die er al jaren leeft. Ze blijkt gevangen te zijn genomen, en uit een andere wereld te komen! Door een bizarre gebeurtenis komt Filou in de andere wereld terecht, en maakt de meest bijzondere en magische avonturen mee. En dat moet allemaal best snel, want de magische wereld verkeert in gevaar, en Filou wordt al snel gezien als redster. Kan ze die taak wel aan?

De Heks van de bibliotheek is een echte super-bibliothecaresse: een knorrige, oude dame, die streng toeziet op het onderhoud en terugkeren van de boeken, werkt met stempels in boeken en de klok belangrijker vindt dan het leesplezier van de kinderen. Logisch dat ze een heks is, zo zou je denken! De dame in kwestie komt echter niet zo heel erg lang voor in het boek: enkel in de inleiding en de laatste hoofdstukken van het boek. Daartussen speelt het zich af in Udana, waar Filou zich moet weten te redden. Daar kan ze echter rekenen op de hulp van Evienne, een Waterdraagster van de gemeenschap. Je gaat met Filou mee op ontdekkingsreis, waarbij je af en toe deelgenoot wordt gemaakt van haar gedachten, die cursief staan afgedrukt. Ook telepathische teksten die worden tussen Filou en anderen zijn cursief gedrukt.

Het verhaal zelf is superspannend en leest lekker door. Er is een flink contrast tussen de verhaal-tekst en de spreektekst. Die laatste is echt in spreektaal geschreven, met krachttermen als super, mega enz.. Ook mogen gedachtenpuntjes (…) niet ontbreken. Dat steekt soms wat af tegen de tekst van het verhaal, die een grimmige, betoverende of juist een energieke sfeer neerzet.

De heks van de bibliotheek, Christien Boomsma
De Vier Windstreken, februari 2010, 188 pagina’s, gebonden paperback.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789051161366