Recensie: De gruwelijke generaal, Jozua Douglas

De gruwelijke generaal Jozua Douglas hebben we al eerder leren kennen via de boeken De verschrikkelijke Badmeester en De vreselijke tweeling. Daarin hebben we Jozua leren kennen als een enthousiaste en vlotte schrijver met veel humor en een heel bizarre fantasie. Dat lees je ook weer terug in De gruwelijke generaal, het derde boek van deze jonge schrijver. In de gruwelijke generaal reis je met Jozua mee naar Costa Banana, een klein eilandje voor de Amerikaanse kust waar een kleine dictator de baas is. Pablo Fernando is een excentrieke dictator – uhm… president, zoals hij zichzelf liever noemt – die het land regelmatig bestookt met vreemde regels en wetten. Zo moet iedereen iedere toespraak van hem luisteren, al zijn berichtjes op Facebook liken (die snap ik dan wel weer) en iedere vrijdag bananensoep eten. De verjaardag van zijn vrouw, de knappe maar o, zo onzekere Florabella, is verkozen tot een nationale feestdag. Samen met Florabella heeft de kleine dicta… president twee kinderen, Fico en Rosa. Hoewel Rosa ouder en slimmer is, zal Fico later de stoel van zijn vader overnemen. Alles lijkt helemaal goed te gaan op het kleine eilandje, dat een mix lijkt te zijn van Cuba en Noord-Korea, maar dat is maar schijn. Iemand is snode plannetjes aan het smeden! En Rosa en Fico hebben de taak op zich genomen om uit te zoeken wie dat kan zijn. Is het generaal Sjasliek, voorproever Raoul la Parra of adjudant Paco Torrez of nog iemand anders? Het lijkt erop dat ze een geduchte tegenstander hebben, die moeilijk tegen te houden is. En wat is dat met al die vliegen? Goed naar ze kijken, je weet immers maar nooit – na het lezen van dit boek zul je nooit meer zo maar een vlieg meppen! De gruwelijke generaal is een gruwelijk spannend en grappig boek. Houd jij van gekke wetten, rare regels en een klein, wispelturig en schattig dictato… presidentje? Dan moet je De gruwelijke generaal zeker lezen. Hij is heerlijk vlot geschreven, zit vol grapjes en spannende momenten, knipogen en vreemde wendingen. Genieten tot de laatste bladzijde dus.

De gruwelijke generaal, Jozua Douglas
Illustrator: Elly Hees De Fontein, 192 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789026138386