Recensie: De grote Robin, Sjoerd Kuyper

De grote robin sjoerd kuyper 9789047704379

Van de hand van Sjoerd Kuyper is de serie boeken over Robin, een kleuter die de wereld om hem heen ontdekt. Heerlijk herkenbare verhalen, die uit de belevingswereld van onze kleine medemensen zijn genomen, en die ware eye-openers kunnen zijn voor ouders bovendien. In de Grote Robin zijn verhalen gebundeld uit drie boeken: Robin en Suze, waarin Robin een zusje krijgt. Dat is natuurlijk superleuk, en hij mag helpen met van alles en nog wat. Maar soms is het ook wel vervelend, want papa en mama hebben minder tijd voor hem, en spelen? Tja, dat kan het kleine meisje nog niet! Robin en God, waarin Robin lastige vragen probeert te beantwoorden. Waar woont God, wat gebeurt er als je dood gaat? En dan is er de meest recente Robin is verliefd, waarin de kleine man meisjes en de liefde ontdekt. Hij wordt verliefd. En niet op de minste mensen: op Nellie, een oud omaatje, natuurlijk de juf, en mama!

De teksten van de drie boeken zijn erg eenvoudig en leuk geschreven. Het standpunt is dat van Robin, de verhalen en de wereld worden vanuit zijn gezichtspunt omschreven. Alle voorwerpen en personen worden vanuit kleuters bekeken. De bewoording is eenvoudig, en lekker humoristisch, zodat de boog niet de hele tijd gespannen is. Fijne verhalen om voor te lezen, je kinderen zullen zeker aan je arm gekluisterd hangen als je het boek tevoorschijn pakt!

Robin en Suze won een Zilveren Griffel, Robin en God werd bekroond met een Gouden Griffel. Robin is verliefd is vervolgens weer bekroond met een Zilveren Griffel… De Grote Robin omvat dus drie bekroonde boeken, die móet je gewoon in huis hebben! De verhalen zijn schitterend geïllustreerd met mooie doch eenvoudige pentekeningen van Marije Tolman, die met waterverf zijn ingekleurd. Af en toe is er een paginagrote tekening, met een felgekleurde achtergrond. Een erg mooi voorleesboek, waar zowel jijzelf als je kinderen ontzettend van zullen genieten! Bovendien zijn het leuke verhalen om eens over de ervaringen en gevoelens van je kinderen te praten.

De grote Robin, Sjoerd Kuyper
Lemniscaat, september 2012, 228 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789047704379