Recensie: De grafkelder, Ruth Rendell

de grafkelderDe inmiddels hoogbejaarde Ruth Rendell (1930) is al meer dan 45 boeken en verhalen aan het schrijven. Haar detectives en thrillers zijn van het hoogste niveau, en Rendell heeft dan ook een enorme schare fans verzameld in de jaren. Terecht, want ook De Grafkelder, een het nieuwste boek uit de Inspecteur Wexford-serie is weer een mysterie van de bovenste plank. De kracht van haar boeken? Dat je zelf mee mag op zoektocht. Geen detail wordt ongemoeid gelaten, en het is aan jou als lezer om samen met de inspecteur de puzzelstukjes op zo’n plek te leggen. Lukt het jou om de gedachtegangen van de inspecteur bij te benen? In het boek De grafkelder wordt in een huis in londen een afgesloten kelder opengebroken. Daarin worden vier lijken ontdekt, twee mannen en twee vrouwen. De lichamen van de mannen en een van de vrouwen liggen al zo’n 12 jaar in het gat, dat van de andere vrouw slechts twee jaar. Hoe ze in de kelder terecht zijn gekomen is een raadsel. De kelder is vanuit het huis niet te bereiken en de huidige eigenaar wist niet eens dat er een kelder was… Inspecteur Wexford is net met pensioen. Hij probeert te wennen aan het leven zonder baan, maar dat lukt nog niet goed. Wanneer hem wordt gevraagd om de politie als adviseur te helpen bij een mysterieuze moordzaak, grijpt hij die kans dan ook met beide handen aan. Maar ook in die functie moet hij nog zoeken naar zijn weg: hij is ineens geen superieur meer, en afhankelijk van de jongere garde… Wexford probeert de identiteit van de vier slachtoffers te achterhalen en er achter te komen wie hen heeft vermoord, maar door een schokkende ontwikkeling in zijn privéleven wordt de zoektocht naar de waarheid een stuk ingewikkelder. Zo wordt je in een intrigerend en weldoordacht web meegezogen in de mysteriën die zich in de afgelopen twaalf jaar hebben voltrokken in het Londense huis. Het verhaal moet even een beetje op gang komen, en is natuurlijk anders dan de populairdere thrillers, die meer aan elkaar hangen middels achtervolgingen en adrenaline-beladen scènes. Nee, Wexford is een man op leeftijd, en rolt van de ene puzzel in de andere. Dat is echt de drijvende kracht van Ruth Rendells boeken! De grafkelder, Ruth Rendell AW Bruna, januari 2013, 224 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400501638

ZOEK OP DE SITE

PRIJSVRAGEN

ONZE TOPSUGGESTIES