Recensie: De Dromendieven, Maggie Stiefvater

dromendieven 9789048820436_160Een jaartje geleden maakte ik voor het eerst kennis met een boek van Maggie Stiefvater, De Ravenjongens. Een betoverend en bijzonder knap geschreven boek, die heel wat meer te vertellen had dan alleen de basisverhaallijn. De Dromendieven is het tweede deel in de serie over de ravenjongens. Ook hier gaat Ronan met zijn vrienden van de eliteschool Aglionby verder met zijn zoektocht naar de dode ravenkoning Flendower. Ronan denkt namelijk aan de hand van verschillende  magische leylijnen dat hij dicht in de buurt van hun school begraven is. EN tijdens die zoektocht ontdek je veel meer over de mysterieuze Ronan. Dingen die je misschien beter niet had geweten… Het wordt een zoektocht vol gevaren en tegenslagen. Natuurlijk speelt de helderziende Blue in dit boek ook weer een belangrijke rol. Haar is namelijk een bijzonder wreed lot toegezegd, waarbij ze nooit verliefd mag worden op een jongen – of er in ieder geval niets mee mag beginnen. Anders zal zowel zij als haar liefde overlijden… En er komt een nieuwe speler in het verhaal, de Grijze Man. Een vervelent kereltje, die werkt voor Dr. Greenmantle, een wetenschapper die ook druk bezig is om de geheimen van de Leylijnen probeert te ontcijferen. Het lijkt erop alsof er steeds meer mensen op zoek zijn naar deze Heilige Graal, wat die ook wezen mag. De Dromendieven is net als het eerste deel bijzonder snel en vlot geschreven. Er gebeurt heel erg veel, en de ontwikkelingen gaan in een rap tempo. Er komen echter veel mysteries en onduidelijkheden in het verhaal naar voren, en verwarring en onkunde zijn aan de orde van de dag. Maggie heeft een heel beeldende, bijna filmische manier van schrijven. Een puntje van kritiek: van veel personages lees je wat ze denken. Dat zorgt soms voor verwarring, omdat het dan niet duidelijk is of ze het denken of zeggen. Qua verhaal is het echter een bijzondere en verslavende mix van een epische zoektocht, mysterieuze tegenstanders, magie, duistere geheimen en een hang naar liefde en macht. De dromendieven, Maggie Stiefvater Moon, september 2014, 400 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789048820436