Recensie: De drie kleine beertjes, Marianne Busser en Ron Schroder

de drie kleine beertjes

In het vrolijke prentenboekje De drie kleine beertjes gaat het om een drieling. Drie kleine beertjes, die met z’n drietjes wel kattenkwaad voor tien kunnen uithalen. In het boekje staan drie verhaaltjes: De drie kleine beertjes gaan in badje, De drie kleine beertjes verven hun buikjes en De drie kleine beertjes gaan doktertje spelen. En je daar het al: in alle drie de verhalen draait het uit op een kleine puinhoop. Gelukkig hebben ze een heel lieve en geduldige mama, die meestal wel kan lachen met het kattenkwaad dat haar drie jonkies uithalen.

De illustraties van het boekje zijn heel bijzonder. Het zijn driedimensionale collages van uitgeknipte beertjes, waarvan het lichaam is beplakt meteen stukje wollig stof. Ook andere elementen in de omgeving zijn soms uitgeknipt en verhoogd opgeplakt, zodat de rekeningen heel bijzonder ogen. Daarnaast zijn ze vaak aangevuld met stof, gehaakte lapjes en vilt, waardoor ze heel warm ogen. Erg leuk en bijzonder gemaakt. Vooral de schaduw op de pagina’s, omdat ze als collage zijn gefotografeerd, geven de prenten een bijzonder effect.

Over de schrijfstijl zelf ben ik minder tevreden. Ten eerste staan er heel veel verkleinwoorden in de verhalen. Ik gebruik er ook wel regelmatig, maar in dit boekje worden ze echt overmatig gebruikt. Daarnaast worden accenttekens op woorden geplaatst waar het eigenlijk niet nodig is (“en plonzen daarná een voor een in bad” om maar een voorbeeld te noemen) en wat oubollige afkortingen gebruikt (‘k in plaats van ik). Dat laatste waarschijnlijk om het rijmritme wat mooier te krijgen, maar naar mijn mening doet het echt afbreuk aan de moderne illustraties. Desodanks zullen kinderen er van smullen, dat is zeker. De avonturen zijn namelijk erg grappig! En wie wil er nu niet zo’n moeder, die heel vaak een oogje dichtknijpt?

De drie kleine beertjes, Mariane Busser en Ron Schröder
The house of books, juni 2014, 28 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789044343717