Recensie: De dikke Bende van De Korenwolf 3, Jacques Vriens

de dikke bende van de korenwolf

De dikke bende van De Korenwolf heeft niets met gewicht of dik zijn te maken. Of toch wel – het boek is namelijk een bundel van drie eerder verschenen titels: De ontvoering van de zwarte prinses, De vlucht van de knorrige kelner en De ontsnapping van de brullende muis. Stuk voor stuk grappige, lieve, spannende en coole verhalen over een hotel: De Korenwolf, en diens bewoners.

Want in het hotel De Korelwolf woont een gezin met vier kinderen en hun grootmoeder. De kinderen en grootmoeder hebben een club opgericht: De Bende van De Korenwolf. Daarbij proberen ze al hun activiteiten strikt geheim te houden voor hun ouders en voor Goemie, de knorrige en altijd mopperende hulp van het hotel die toch al meer dan 40 jaar met het hotel verbonden is. De verhalen zijn erg vlot en vrolijk geschreven. Ieder krijgt al snel een eigen plekje in je hart, en heeft een geheel eigen karakter: de puberende Pepijn, die in principe met groen haar en een lange zwarte jas rondloopt, de vrolijke Eefie die ontzettend graag toneelspeelt, Joost, die zich vooral stort op de techniek van het toneel en de jonge Nina, die het liefst in een prinsessenjurk rondloopt. Rode draad is wel het toneel van het hotel: duidelijk een passie van Jacques.

In deze avonturen proberen de kinderen samen met oma ervoor te zorgen dat hun Afrikaanse vriendin Zohra in het land mag blijven, wil de oude knorrepot Goemie zijn verjaardag niet vieren, en zorgt een ontsnapte muis voor behoorlijk wat opschudding. Puberbroer Pepijn vindt het allemaal onzin, maar uiteindelijk doet zelfs hij flink zijn best om de chaos te beperken. Als dat tenminste lukt…

De Dikke Bende van De Korenwolf is een geweldige bundel geworden. Je merkt eigenlijk niet eens dat het drie afzonderlijke boeken zijn. Het enige waar je het aan merkt is de korte introductie van de verschillende personen, waarmee ieder afzonderlijke boek begint. Super, een aanrader als leesboek, maar ook als voorleesboek voor het slapengaan of in de klas is het een topper!

De dikke Bende van De Korenwolf, Jacques Vriens
Van Holkema en Warendorf, mei 2013, 259 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,99 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789000318476