Recensie: De dieren van Ingela, Ingela P Arrhenius

De dieren van Ingela

Dit schitterende boek, dat een indrukwekkend formaat heeft van ongeveer 29 bij 39 centimeter, zorgt eigenlijk voor een beetje verwarring. Tenminste: ik zou het liefst het boek uit elkaar halen om de afbeeldingen los in te lijsten. Het lijkt wel kinderkamerkunst! En dat is het deels ook, zeker als je bekend bent met het werk van Ingela P Arrhenius zul je weten dat deze Zweedse illustratrice heeft gewerkt voor verschillende merken en leveranciers, van behangfabrikanten tot serviesproducenten, en alles heeft gemaakt van posters tot t-shirts en via een lange omweg weer terug.

Het boek De dieren van Ingela is een geweldige verzameling van illustraties met dieren, in een heel mooie en sfeervolle retro-stijl. Bij ieder dier staat in een passend font de naam van het dier – het blijft dus puur genieten om hier doorheen te bladeren, alleen of met je kinderen. Hoewel het natuurlijk bedoeld is om met je kinderen door te bladeren! Door het grote formaat zie je hoe de dieren zijn afgewerkt, en hoe precies Ingela heeft gewerkt om al die strakke lijnen op elkaar in te passen. Het resultaat zijn strakke, aaibare en harmonieuze beelden, die je meenemen door het dierenrijk.

Zoals gezegd: De dieren van Ingela zet je een beetje op het verkeerde been. Natuurlijk is het een geweldig prentenboek waar kinderen doorheen kunnen bladeren en zullen genieten van al die exotische en inheemse dieren. Als ouder kun je de woorden lezen, voor beginnend lezers zijn ze – door de afwijkende lettertypes – minder makkelijk leesbaar. De esthetische waarde van de illustraties is echter zo groot, dat je ze zonder meer zou kunnen inlijsten. Maar ja – offer je daar je boek voor op? Wellicht kan er volgend jaar een bundel komen, met alle pagina’s los in een mooi omhulsel, zodat je ze al stuk voor stuk los hebt… Ook in boekvorm een geweldige aanvulling voor de kindermaker! En een oplossing voor nu: zet het boek open neer op een schilderijenplank!

De dieren van Ingela, Ingela P Arrhenius

Illustrator: Ingela P. Arrhenius
Gottmer, 40 pagina’s, hardcover.