Recensie: De Dansschool 1 – Dromen op Spitzen, Aurora Marsotto

Viola is elf jaar, loopt over van vastberadenheid en heeft één grote droom: op school gaan bij het prestigieuze danstheater.
Meisjes en jongens van over de hele wereld wachten haar op om hun passie voor dans te delen en om ooit op een echt podium te staan. Slaagt Viola voor het aartsmoeilijke toelatingsexamen?

De Danscchool belooft een echte hit te worden onder meisjes, met name als deze ook nog eens op ballet zitten (of er van dromen een ware ballerina te worden). Het gaat namelijk helemaal over deze glamoureuze wereld van tutu’s en spitzen, een wereld waarin muziek, dansen en opperste discipline hand in hand gaan.

In dit eerste deel maken we kennis met Viola. Ondanks de tegenwerking van haar ouders heeft ze het in haar hoofd gehaald een echte ballerina te worden. En een goede, wel te verstaan. Om dat de worden is er maar een echte optie: intern gaan op een danstheater, waar dansen en creatieve vorming voorop staat. Dankzij de steun van haar oma gaat ze daar dan ook daadwerkelijk heen, en ontmoet ze al een flink aantal vrienden, en wellicht wel een paar vijanden. De vrolijke teksten, waarin de spanning van de audities duidelijk merkbaar is, worden afgewisseld met korte stripverhaalfragmenten. Een welkome afwisseling, maar in het begin wel even verwarrend. Ik ben in ieder geval eerder gewend dat een plaatje de tekst ondersteunt, niet dat het er daadwerkelijk deel van uitmaakt.  Desondanks went het snel, en is het bovendien erg leuk om te dien waar het verhaal zich nu precies afspeelt, wat de achtergrond is, hoe de nieuwe personen er uitzien, en welke kleding ze dragen, die natuurlijk uitermate nauwkeurig zijn omschreven. Een superleuk boek, wat vooral meisjes zal aanspreken. het is echter niet zo meisjesachtig als je zou vermoeden, mochten er jongens zijn die door de roze kaft heenkijken, zullen zij zich ook prima vermaken. Er komen zelfs jongens voor in het boek, die auditie komen doen op de dansacademie, maar ook voor het speciale muziekonderwijs. Ben benieuwd waar het in deel twee naartoe zal gaan!

De Dansschool 1 – Dromen op Spitzen, Aurora Marsotto
Baeckens books, juni 2011, 132 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789054616788