Recensie: De dameszwemclub, Barbara Zitwer

dameswemclub

Het boek De Dameszwemclub gaat over een architecte uit nieuw York. Joey, want zo heet de architect in kwestie, werkt al jaren voor architectenbureau. Dat doet ze vol overgave, zonder dat haar werk beloond wordt middels een promotie of leiding over grote projecten. Door stom toeval komt de projectleider van een droomproject ten val en kan hij niet afreizen naar het Engelse platteland, waar een schitterend oud huis gerestaureerd moet worden.

Het toeval wil, dat Joey hier veel tijd en energie in heeft gestoken. Dat is het niet zo vreemd, want het huis in kwestie is het huis waar de schrijver van Peter Pan in heeft gewoond: haar lievelingsboek. Ze heeft dan ook de wildste plannen met het huis, en wil niets liever dan het project leiden. Joey reist dan ook al snel af naar het Engelse platteland, waar ze in een compleet nieuwe wereld terechtkomt.

Het meest bizarre wat ze meemaakt is het ontdekken van een zwemclub. Niet zomaar een dameszwemclub, waarin zwemclub van dames op leeftijd, die niets liever doen dan zwemmen in het ijskoude water van een natuurlijke vijver. Want het boek speelt zich af in de winter, en het is en blijft Engeland. De vijf dames zijn allen op zijn zachtst gezegd excentriek, en hebben stuk voor stuk een bewogen leven achter zich. Succesvol op hun eigen manier, maar één ding hebben ze gemeen: ze zijn eigenwijs. Joey sluit al snel vriendschap met de dames, die ook allemaal een band hebben met de bewoners van het dorp. Van hen ligt Joey wijze lessen over het leven, die niet alleen in Engeland toepasbaar zijn maar ook in de verdere leven.

Want er gebeurt nogal wat in het leven van Joy. Ten eerste vond haar oude hartsvriendin in Engeland, Sarah, wie ze de laatste jaren uit het oog verloren is. Sarah zat op dezelfde universiteit als Joey, maar heeft ervoor gekozen om naar Nederland te verhuizen en daar fulltime huismoeder te worden. Die keuze zorgt voor nogal wat onbegrip, maar ook vanuit Sarah zit er behoorlijk wat achter zich. Zullen de beide dames hun ruzie kunnen overbruggen oma

Om het nog wat ingewikkelder te maken, wordt Joey verliefd op de verzorger van het landgoed, Ian. Ian heeft een dochtertje, Lilly, en is alleen verantwoordelijk voor de opvoeding van het meisje. Zijn vrouw is namelijk enkele jaren geleden overleden. Het toeval dat deze vrouw de dochter was van een van de vijf excentrieke dames. De liefde tussen Joey en Ian zorgt dan ook voor de nodige wrijving tussen Joey en Lilian, de dame in kwestie.

Deze verhaallijnen klinken knap ingewikkeld, en als je het zou van een afstand bekijkt zijn ze dat ook. Toch weet Barbara ze op een geweldige manier met elkaar te verweven, en door elkaar heen te laten lopen zodat alles weer netjes een geheel wordt. Het boek de dameszwemclub is vlot geschreven, zonder rare zinsconstructies, en een mooie mengeling van omschrijvingen, –, en uitspraken van de verschillende personages. Het boek draait natuurlijk vooral om Joey, en is dus ook vanuit haar standpunt geschreven. Door de vele ontwikkelingen in het verhaal wil je dan ook maar één ding: doorlezen, en er achter komen hoe het verder gaat met het huis, de dameszwemclub, de vriendschap tussen Joey en Sarah, en de opbloeiende liefde tussen haar en Ian.

De Dameszwemclub, Barbara Zitwer
Xander Uitgevers, januari 2013, 270 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789401600682