Recensie: De Cupcakeclub 4: gevaarlijk lekker, Marion van de Coolwijk

De Cupcakeclub 4 gevaarlijk lekker Ik houd van bakken. Het liefst zoet en vol kleine verrassingen. Regelmatig zijn we dan ook in onze keuken actief, spelend met bakvormen, ingrediënten en toppings. Die passie zat er bij ons gezin dus al in, maar ik kan me heel goed voorstellen dat veel kinderen na het lezen van De Cupcakeclub ook zin krijgen om te gaan bakken. En ook in dit vierde deel van de Cupcakeclub, Gevaarlijk lekker, is het weer smullen geblazen! In dit vierde deel doet Sep, de vader van Zilver, mee met een bakkerswedstrijd. Gespecialiseerd voor cupcakes, nota bene. Een soort Cupcake Cup voor volwassenen. Maar hoewel Sep een goede bakker is, zijn cupcakes toch meer het ding van zijn dochter Zilver en diens vijf vrienden: de Cupcakeclub. Als lezer stap je net voor het einde van die spannende wedstrijd in: Sep krijgt te horen dat hij naar de finale mag! En daar krijgt hij een heel bijzondere opdracht: ze moeten de grootste cupcake ooit bakken. Maar hoe moet dat? Ovens hebben maar een beperkte afmeting, daar kun je de strijd niet mee winnen… Zilver, Melina, Amy, Sara, Jan-Willem en David gaan goed nadenken over recepten en manieren om een zo groot mogelijke cupcake te bakken. Sep hoeft er dus niets voor te doen, hij hoeft het resultaat alleen maar te presenteren. Maar is dat wel helemaal volgens de regeltjes? En zou hun klasgenoot, Mo, zijn mond wel kunnen houden? Zijn oom doet namelijk ook mee met de wedstrijd! Het grootste probleem zit hem echter in het zoeken van een zo groot mogelijke oven. Hoe zorgen ze er voor dat hun cupcake lekker is, maar ook gigantisch groot? David, het vriendje van Zilver, gaat naarstig op zoek naar oplossingen. Gevaarlijk lekker moet hij worden… en groot. En om dan een geschikte oven en recept te vinden, dat blijkt niet zo eenvoudig. Zeker niet als sommige clubleden andere ideetjes hebben. De Cupcaleclub 4: Gevaarlijk lekker is geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar. Naast een spannend verhaal kun je door het verhaal heen ook een paar leuke recepten en tips vinden, die in het verhaal gebruikt worden. Het boek is eenvoudig geschreven met veel dialogen, en is mooi vormgegeven met leuke getekende plaatjes. Voor meer informatie en recepten moet je ook eens kijken op www.decupcakeclub.nl!

De Cupcakeclub 4: Gevaarlijk lekker, Marion van de Coolwijk
Illustrator: Miriam van de Ven uitgeverij de Fontein, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789026138591