Recensie: De brief van Herman, Tom Percival

de brief van herman

Herman en Henry zijn de beste vrienden. Ze gaan iedere vrije minuut die ze hebben met elkaar om. Maar dan gebeurt er iets verschrikkelijks: Henry gaat verhuizen! En ver weg, ook. Ze beloven elkaar vaak te schrijven, en dat doet Henry ook. Over hoe mooi het weer is waar hij woont, dat hij nieuwe vrienden maakt en plezier heeft, en dat vind Herman helemaal niet leuk. Hij is jaloers!

De brieven blijven maar komen. Herman is echter een beetje in de war… zijn leventje is alleen maar leger geworden sinds Henry weg is uit zijn leven. Dat worden dus geen leuke brieven. Als Herman net voor de winter een brief terug wil sturen komt hij er achter dat de postbode met wintervakantie is. Dan zit er niets anders op om de brief zelf te gaan brengen. Maar of dat wel zo’n goed idee is…

De Brief van Hermen is een lief boek over vrienden die uit elkaar worden getrokken. De belofte om te schrijven is snel gemaakt, maar het schrijven zelf is nog een hele klus natuurlijk. Gelukkig gaat de vlieger ‘uit het oog, uit het hart’ helemaal op bij deze vrienden, en als de wat onzekere Herman eindelijk weet wat hij moet doen is er ook niets meer dan hem kan tegenhouden. Grappig is dat de brieven die het tweetal naar elkaar stuurt ook echt is ingeplakt. Kleine briefjes zitten dubbelgevouwen in het boek geplakt. Je kunt ze openvouwen en lezen – erg leuk! Vooral de details zoals het adres en de postzegels maken het echt compleet. De illustraties zijn mooi uitgevoerd in zachte kleuren en enkele sterker aangezette elementen. De tekst is met een los font geschreven. Deze is goed leesbaar, maar : soms moet je eerst de tekst lezen, dan weer de brief. Lees het boek dus zeker eerst zelf even door voor je het voorleest, om geen spoilers voor te lezen.

De brief van Herman, Tom Percival

Illustrator: Tom Percival
Clavis Books, 28 pagina’s, hardcover.