Recensie: De Bosatlas van Nederland junior

bosatlas van nederland junior De Bosatlas is al sinds jaar en dag een begrip in Nederland. De atlas, ooit bedacht en ontworpen door de heer Bos, gaat al talloze jaren mee en is niet meer weg te denken in ons onderwijs. Sinds kort is er een speciale variant van de Bosatlas ontworpen, speciaal voor kinderen van 8 tot 12 jaar: De Bosatlas van Nederland junior. In deze Bosatlas van Nederland Junior leren kinderen op een indrukwekkend leuke manier hoe Nederland in elkaar steekt en welke provincies, dorpen en steden ons land allemaal rijk is – zoals je zou verwachten van de Bosatlas. Natuurlijk kome ook meren, rivieren, kanalen en veel bijzondere plekken aan bod. Het leuke is dat juist die bijzondere plekjes en eigenaardigheden van verschillende streken een grote rol spelen in de Bosatlas van Nederland junior. Zo heeft iedere provincie een eigen hoofdstuk gekregen, waarop je heel duidelijk ziet uit welke gemeenten die provincies allemaal bestaan. Want enkele jaren geleden is de indeling van Nederland veranderd, en zijn kleinere dorpjes ‘opgenomen’ in grotere gemeenten, om zo bepaalde voordelen te hebben op het gebied van organisatie en bestuur. Die nieuwe indeling kun je in deze Bosatlas heel mooi zien. Zelfs voor volwassenen is er nog heel wat te ontdekken! Natuurlijk is de stijl en het karakter van de Bosatlas niet vergeten. De kaarten zijn duidelijk herkenbaar en bevatten alle plekjes die kinderen horen te weten. Sterker nog: op de eerste pagina vind je al meteen een kaart met de 100 bekendste namen: de plaatsen, provincies en rivieren die kinderen moeten kennen als ze op de basisschool zitten. Die worden verderop in het boek nog veel beter besproken. Ongeveer halverwege het boek is het wel mooi geweest met de rare gewoontes per provincies en het opzoeken van plaatsen: vanaf daar gaat het op thema’s, waardoor je meer leert over Nederland zelf. Wat en wanneer koningsdag bijvoorbeeld is, en waarom we vroeger Koninginnedag vierden. Of wat The Big Five van Nederland is: de meest zeldzame dieren van Nederland. energie, werk, religie, en natuurlijk water komen hier in al hun facetten aan bod. Daarbij zie je duidelijke foto’s, heldere stukjes tekst en natuurlijk kaartjes met symbolen hoe Nederland is ingedeeld. Zo ontdekken kinderen Nederland op een heel leuke manier, en zullen ze zeker aangemoedigd worden om meer te leren en te ontdekken. De Bosatlas van Nederland Junior klinkt misschien als een saai leerboek, een atlas die je af en toe pakt om een plaats op te zoeken, maar is veel meer. Het is in feite een leuk boek om in te lezen en dingen te ontdekken. Rare dingen, bijzondere dingen. En op de vele kaartjes die het boek rijk is kun je al die eigenaardigheden een plaatsje geven binnen onze landgrenzen.

De Bosatlas van Nederland junior Noordhoff atlasproducties, 228 pagina’s, hardcover. Prijs: 29,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789001120139