Recensie: De Bosatlas van het cultureel erfgoed

bosatlas van het cultureel erfgoedVoor iedereen die iets met Nederland heeft is de Bosatlas van het Cultureel Erfgoed een must-have. Het omvangrijke boek, dat geleverd wordt in een luxe opbergcassette, omschrijft in negentien hoofdstukken alles wat er met Nederland te maken heeft. Daarin gaan de schrijvers dieper in op het cultureel erfgoed dat er in Nederland te vinden is, in al diens verschijnijngsvormen. Deze zijn geordend in negentien onderwerpen, zoals Verzamelen, Herdenken, Vermaak en cultuur, Onderwijs en wetenschap, Levensbeschouwing, Macht en gezag, en nog veel meer. Ieder hoofdonderwerp is natuurlijk weer onderverdeeld in kleinere onderwerpen, zodat je best gericht kunt zoeken naar het Nederlands cultureel erfgoed op het gebied van muziek, bijvoorbeeld, Kloosters, Kastelen, Koren- en industriemolens en zo nog honderden kleinere onderwerpen. Deze onderwerpen vind je in de inhoudsopgave, voor in het boek. Achter in het boek kun je nog uitgebreider zoeken in het register van namen, het register van trefwoorden, of het overzicht van fotoverantwoordingen. Het mooie van deze unieke en omvangrijke bosatlas is dat alle informatie kort en bondig is omschreven, maar toch veelomvattend blijkt te zijn. Doordat de atlas zo’n grote verdeling in kleine onderwerpjes heeft kunnen ze heel gericht de diepte in gaan. Daarbij zorgt een algemene uiteenzetting van de geschiedenis en ontwikkeling van dat stukje cultuur voor een duidelijke tijdslijn, en levert een overzichtskaart met een heldere legenda voor een stukje duiding. Ter illustratie licht de Bosatlas van het cultureel erfgoed telkens een paar opmerkelijke fenomenen uit. Ben je nieuwsgierig naar de andere vermeldingen, dan heb je genoeg handvaten om zelf op onderzoek uit te gaan. Naast de geschreven informatie en de overzichtskaarten vind je dan ook talloze foto’s in het boek, die vaak meer zeggen dan duizend woorden. Ze ondersteunen de tekst erg goed, en zijn stuk voor stuk helder en functioneel. De Bosatlas van het cultureel erfgoed biedt een schat aan informatie over allerlei onderwerpen, van architectuur tot grondstofwinning, van landbouw tot religie. Een geweldig en omvangrijk boek dat niet in je boekenkast mag ontbreken. Maar zorg wel dat het een stevige kast is, want deze atlas is niet bepaald een lichtgewichtje! Een mooie aanleiding voor ontdek je plekje in je eigen land, te ontdekken welke invloeden Nederland heeft gehad op andere landen, en misschien zelfs nog wel om iets te leren over je eigen omgeving! De Bosatlas van het cultureel erfgoed Noordhoff, 416 pagina’s, gebonden in opbergcassette. Prijs: 99 euro. ISBN: 9789001120108