Recensie: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, Ransom Riggs

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine

Dat het een bijzonder boek is vol bijzondere kinderen blijkt al zodra je het boek oppakt en doorbladert. Op de cover staat al een meisje dat iets boven de grond zweeft, maar in het boek zelf vind je nog meer bizarre foto’s. Is het trucage, of echt?

Als kind heeft Jacob een heel goede band met opa Abraham. Hij gelooft alle verhalen, maar vind weinig binding met zijn ouders. Zij vinden de verhalen van opa maar onzin, en zijn heilig overtuigd van de fantasie van opa. Langzaamaan begint Jacob ook zijn geloof te verliezen. Totdat hij zijn opa ontdekt, verscheurd door iets dat lijkt op een monster. Jacob wordt naar een psychiater gestuurd, die hem maar één advies kan geven. Ga naar het eiland waar je grootvader is opgegroeid, om te zien wat hij heeft meegemaakt en gezien.

Dat doet Jacob, met alle gevolgen van dien. Want wat hij op dat eiland allemaal ziet en ontdekt, dat gaat zelfs zijn wildste fantasie te boven! Alle verhalen blijken echt waar te zijn, maar een fractie van de werkelijkheid te bevatten. Het is nog veel omvangrijker dan wat zijn grootvader heeft verteld! Bizarre gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Het weeshuis, waar zijn grootvader is opgegroeid, blijkt namelijk geteisterd te worden door een wreed gezelschap, dat de ondergang wil van ieder die er woont. Een brute strijd wordt. Niet alleen tussen de bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine en de monsters, maar ook tussen Jacob en zijn vader, die mee is gereisd naar het eiland, en de vreemde gebeurtenissen die zich voordoen op het Ierse eiland…

Het verhaal is heerlijk plastisch geschreven. Dat is bijzonder prettig in de fantastische verschijnselen die Jacob meemaakt en ontdekt, maar soms iets minder: zo wordt het lijk van de vermoorde man ook heel plastisch omschreven, en kun je bijna ruiken als één van de monsters in brand staat… zeker na tweederde van het boek begint het dan ook best spannend te worden, en wordt het boek soms zelfs een tikje luguber. Niet te, maar je moet als tiener wel van goede huize komen om na het lezen niet af en toe over je schouder te kijken. Het boek heeft je in een mum van tijd in je greep!

De Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, Ransom Riggs
Clavis, maart 2012, 336 pagina’s, hardcover.
Prijs: 18,95 euro. Leeftijd: vanaf 16 jaar. ISBN: 9789044817171