Recensie: De bende van Adlan, Margaretha van Andel

de bende van adlanMargaretha van Andel neemt je in het boek De bende van Adlan mee naar een heel ander land. In de Himalaya, om precies te zijn, een land zelf wordt niet genoemd. Daar woont de half-Nederlandse Emmett tussen de lokale bevolking. Hij en zijn vader zijn duidelijk buitenbeentjes. Zijn vader wordt als timmerman alom gerespecteerd door de andere bevolking, maar een aantal kinderen weet Emmett telkens te plagen met zijn afkomst. De grote droom van Emmett is om bij de club van Adlan te horen, een jongen die een soort ‘reddingsclubje’ heeft opgericht. Het is namelijk knap gevaarlijk in de Himalaya, en zijn clubje heeft als doel om mensen en dieren te redden. De lokale bevolking, maar ook de toeristen. Tot nu toe is dat nog niet gebeurt, maar het is natuurlijk een hele eer om door Adlan gerespecteerd te worden. Zo zou Emmett een plaatsje in het dorp kunnen veroveren. Maar om bij de club te horen moet hij een heel ritueel doorlopen, waaronder het doorbrengen van een nacht in ‘de grot van de geest’. Emmett gaat er heen, maar voelt zich niet op zijn gemak. Hij voelt dat er een gevaar heerst, en vlucht voor de ochtend valt de grot uit. Dat levert hem dus geen plekje op! Zijn kans om bij de club te mogen horen lijkt vergeven. Maar als een oude monnik hem vertelt dat hij het juiste heeft gedaan, en goed heeft gehandeld, probeert Emmett toch een nieuwe kans te krijgen. Zeker als de grote bullebak van het dorp, Mogul, dat ook mag! En dan blijkt er toch een groot gevaar te zijn in de grot… De Bende van Adlan is in samenwerking met Oxfam Novib uitgegeven. Dit is het eerste deel van wat een serie boken moet gaan worden. Dit eerste deel neemt je mee naar de Hymalaya, en is doorspekt met de mystiek waarin veel van deze dorpelingen nog steeds geloven. Margaretha is opgegroeid in Noord-Brabant en woont nu in een dorpje bij Heerenveen, Friesland, maar in haar leven heeft ze heel wat jaren doorgebracht in Azië. Ze weet dus heel goed hoe de omgeving er daar uitziet en hoe de mensen leven. Dat lees je ook nadrukkelijk terug in het boek. Je leest hoe de huizen in elkaar steken, hoe de mensen eten, zitten en leven. Soms wordt er een vergelijk getrokken met onze manier van leven, wat het verhaal wat meer context geeft. De Bende van Adlan is vlot en toegankelijk geschreven, en geschikt voor jongens en meisjes die graag lezen over andere landen en culturen, en die wel houden van een beetje mysterieuze spanning. De tekeningen van Mark Janssen maken het verhaal visueel.

De bende van Adlan, Margaretha van Andel
Illustrator: Mark Janssen Kluitman, 126 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789020622706