Recensie: De Belofte, John Grisham

Een perfecte moord
Een getuige die anoniem wil blijven
Slechts één persoon die de waarheid weet
En hij is pas dertien jaar oud

Het stadje Strattenburg kent veel advocaten en Theo Boon ziet zichzelf als een van hen, hoewel hij pas dertien jaar oud is. Hij kent iedere rechter, politieman en griffier, en is thuis in de wereld van wetten, regelgeving en rechtspraak. Theo droomt dan ook van een glanzende carrière als advocaat en successen in de rechtbank, alleen had hij nooit gedacht dat hij nu al midden in de meest sensationele rechtszaak van de afgelopen jaren zou komen.

Het is een gruwelijke moordzaak die heel Strattenburg in spanning houdt en het ziet ernaar uit dat de verdachte zal worden vrijgesproken. Wanneer Theo bij toeval in contact komt met iemand die het proces geheel op zijn kop kan zetten, is hij plotseling de enige die kan voorkomen dat een koelbloedige moordenaar op vrije voeten komt …

John Grisham staat natuurlijk wereldwijd bekend als gevierd advocaten/thrillerauteur. Hij heeft al een flinke reeks titels op zijn naam staan, waarvan er ook al een aantal redelijk succesvol zijn verfilmd. De belofte is zijn eerste boek voor de jeugd, uit de Kid Lawyer-reeks. De serie gaat over de jonge Theo Boone. Theo is de zoon van twee advocaten, en is al van jongs af bekend geraakt met het rechtsysteem, de politie, de rechtbank en al dies meer. Aan de goede kant van de wet, wel te verstaan. Hierdoor heeft hij ook op school al een flinke reputatie opgebouwd, en wordt hij al meermaals door Jan en alleman om juridisch advies gevraagd. Niet dat hij er veel aan kan veranderen, maar een goede doorverwijzing en een weg door de mazen van de wet vinden is aan hem zeker toevertrouwd. Dan raakt hij, na een lange intro (zoals we van Gisham gewend zijn) verwikkeld in een moordzaak: hij krijgt informatie toegespeeld die niemand anders tot op dat moment bekend zijn, en die bepalend kunnen zijn voor het vervolg van de zaak. Maar: de persoon van wie hij deze informatie krijgt bevind zich in een lastig parket: hij is illegaal! En als hij dus in aanraking komt met de justitie… dan wordt hij het land uitgezet. Een lastige kwestie, dat mag duidelijk zijn. Daarbij komt nog een scala aan zijsprongen en aanverwante gebeurtenissen, zoals een nieuwsgierige onderzoeker aan de kant van de verdediging, een tweetal meisjes dat zijn hulp goed kan gebruiken en op wie onze Theo een oogje heeft laten vallen, lastige familiekwesties en dan ook nog een school die de nodige eisen stelt aan diens leerlingen… Niet eenvoudig, voor een knaap van 13 jaar. Grisham zet de wereld van Theo bijzonder goed en gedetailleerd neer, en weet zich bovendien goed in te leven in de wereld van een tiener. Desondanks zijn er wel een aantal zaken die wellicht niet helemaal van deze tijd – of in ieder geval onze maatschappij zijn, en dat is natuurlijk wel jammer. Voor de Nederlandse lezers onder ons gaat het hier natuurlijk om het Amerikaanse rechtssysteem, dat totaal anders werkt dan het Nederlandse. Wel leuk om te zien hoe parallellen worden getrokken met de vele series en films natuurlijk, en hoe een aantal ook flink onderuit worden gehaald, en het blijft een steengoed en subliem geschreven verhaal, maar voor de jeugd: een ver van m’n bed verhaal.

De belofte, John Grisham
AW Bruna, juni 2011, 208 pagina’s, paperback.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789022998939