Recensie: De beer en de piano, David Litchfield

De beer en de piano

In bossen wonen beren. In sommige bossen heel veel, in andere heel weinig. In dit bos leren we een beer in het bijzonder kennen. Die komt in zijn boswandeling namelijk een heel bizar voorwerp tegen, dat geluid maakt als hij het aanraakt. In het begin, toen de beer nog een jong beertje was, klonk het ontzettend vals. Nu hij ouder is, zijn de beer en de piano beste vrienden geworden en klinken de liedjes ontzettend mooi. Het hele bos loopt er voor leeg als de beer een soort concert geeft. Dan komt hij een man en zijn dochter tegen, die aan de beer uitleggen dat het rare ding een piano is, en dat het muziek is dat hij maakt. En dat als de beer meer over muziek wil leren, hij eigenlijk naar de stad moet.

Dat is een bijzonder moment dat de beer aan het denken zet. Na lang knagen besluit de beer toch naar de grote stad te vertrekken. En dus neemt hij een boot naar de grote stad, waar iedereen erg onder de indruk is van de beer en de piano. Hij wordt wereldberoemd, krijgt shows op Broadway en mag zelfs platen opnemen, die iedereen wil hebben. Maar als de drukte van die faam een beetje begint af te nemen knaagt er iets anders… hij mist zijn vrienden in het bos! En dus besluit hij weer terug te gaan naar het bos. Maar wordt hij daar nog wel met open armen ontvangen?

De beer en de piano is een hartverwarmend boek over een beer die zijn passie volgt – de muziek. Daar heeft hij dan ook jaren op geoefend, en daar is hij dan ook echt heel erg goed in. Ondanks dat hij voor zichzelf leert de beer een belangrijke boodschap: vrienden zijn voor altijd. En dus ook in het bos, waar de andere beren zijn piano op een veilig plekje hebben neergezet en een hele boom hebben beplakt met krantenartikelen die ze hebben gevonden – en die allemaal over hem gaan. Dat is toch echt super lief?

Het boek zelf is vormgegeven in een heel bijzondere stijl. Het is een beetje in de Broadway-stijl van de jaren 30 vormgegeven, met art deco-motieven, zwarte achtergronden voor de illustraties en een mooi gebruik van licht en schaduw. Erg sfeervol!

De beer en de piano, David Litchfield

Illustrator: David Litchfield
De Vier Windstreken, 32 pagina’s, hardcover.